Napsu-galluppia,kympin isoäiti-uutisista tuli mieleen;onko 65-vuotias todellakin VANHUS?

Siis duunia pitäisi paiskia ja samalla luokitellaan 65-vuotias vanhukseksi,en hyväksy,ei koske välittömästi itseä,mutta hanttiin panen.

Avainsanat: 65-v onkin vanhuusiän merkkipaalu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.03.2010 - 13:02

Minusta ei vanhuksia ole olemassaakaan. On vain pidemmän elämänkokemuksen omaavia henkilöitä.

Kysyjän kommentti

nIinpä,mun kysymys liittyi nimenomaan kympin uutisien kommentointiin ja egypt.isoäidin 65v. "vanhuuteen",no jokatapauksessa jos vanhukset jäävät Suomeen,ovat meidän hoitusessa,kunhan todellinen sairas vanhuus koittaa,sehän on pomminvarma asia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.03.2010 - 23:10

Vanhuus on venyvä käsite, joka riippuu henkilön fyysisestä ja psyykkisestä kunnosta.
Vanhuus voi alkaa vaikka kolmekymppisenä tai yhdeksänkymppisenä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2010 - 23:31

Ihminen on sen ikäinen kuin mieleltänsä tuntee. Ei sitä välttämättä vuosissa lasketa

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.03.2010 - 23:37

Joku voi vaikuttaa ja ollakin vanhus jo alle tuon iän. Toiset ovat vuorostaan kuin elohopeita vielä parikymmentä vuotta vanhempina. Paljon vaikuttaa eletty elämä ja sairaudet sekä oma mielentila miten vanhenee. Mutta vanhus hän ei silti ole ikänsä puolesta. Kypsä keksi-ikäinen korkeintaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2010 - 23:47

Ei ole, ihminen on sen ikäinen kun itse tuntee olevansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 00:09

minusta VANHUS on vasta 80-90 v.. mutta eläkkeelle sais päästä jo nuorikkonna 60 v... jotta ehtis elämään täysin siemauksin vielä 30 vuotta ... tai sit 40v ... eli 100 vuotiaaksi .. ilman oravanpyörää ..sillä , jos vain , olet tehnyt 40 vuotta työsarkaa.. niin kyllä se loppu elämä pitäis olla ihan muuta... iloa ja elämästä nauttimista , jotta tässä elämässsä olis muutakin , kuin vain kiirettä, työtä ja oravan pyörrässä pyörimistä :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 03:15

No ei todellakaan ole. Puhun aidoista vanhuksistakin ikääntyneinä. 65-vuotias on keski-ikäinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 05:03

On todella upeaa, kuin voi itse päättää kuinka vanha on. Siinä toteuttu todellinen yksilövapaus. Ikämääritelmiä on nykyisin niin paljon ettei niistä ota pirukaan selvää. Aikuinen on 18v. Nuori aikuinen on kaiketi noin 30v. Keski-ikä on 30-45v.?. 65v. saa vanhuseläkettä. Olisiko varhaisvanhus sopiva nimike yli 65vuotiaille. Terveisin Greetta, 8v.

Lähteet:
hatarat

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 07:03

Ei ole vanhus, ihminen saa päättää itse minkä ikäinen on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 07:24

Mietin juuri vast'ikään samaa: eikö 50 v. ole jo keski-iän ylittänyt, sillä harva meistä keikkuu täällä 100 vuotiaana. Toisaalta ikä on vain luku, miksi jäädä tuijottamaan numeroihin. Ihminen on juuri sen ikäinen kuin tuntee olevansa. Tosin kanssakulkijat yrittävät vetää "haihattelijat" maan pinnalle "mitä se nyt vanha ihminen..." Elä ja anna toisten elää ja omalla tavallaan. Niin kauan, kun elät muita kunnioittaen ja loukkaamatta, ei kenelläkään pitäisi olla nokan koputtamista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 07:51

Ei ole vanhus vaan taitavat puhua niistä senioreista. Sos. ja terv.alan koulutuksessa opetetaan, että nykyisin vanhus on 80 vuotias ja siitä ylöspäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 08:47

Tuo asia eli egyptilaäisen isoäidin tapauksessa häntä on tituleerattu vanhuksena. meillähän samanikäiset ovat työelämässä ja tosi pirteitä. Aktiivisuus pitää ihmisen pirteänä ja toimintakykyisenä. Käsite kolmas ikä on aika lähellä faktaa.
65-v ei todellakaan ole vanhus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 08:48

Vanhuus on kiinne kunnosta,jos on hyvin sairas 65 vuotiaana,niin silloin on vanhuus iskenyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 08:53

Jos 15-vuotias on nuori, niin 65-vuotias on vanhus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 09:55

No juuri himo aiheeni. Olen nuori sielu vanhassa kehossa.
En tunne itseäni vanhukseksi, muutoin kuin sairauteni kautta, kyllä se jalka ei enään yhtä korkealle
nouse, nuoremmat pyyhkäisevät kävelylenkillä ohi, harrastukset ovar muuttuneet.
Jokainen on oman aikansa vanhus, se on hyväksyttävä koko paketti, kuka vaippoineen,
letkuineen, joku kuten Aira Samulin on kuin gaselli ja antaa sen myös näkyä.
Vanhetkaamme arvokkaasti, se lupa on meille annettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.03.2010 - 18:11

Eletyt elämäntavat vaikuttavat paljon siihen milloin on vanhus, milloin ei. Mutta mielestäni 65 ei ole vanhus, jos on terve, elinvoimainen ja menevä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 18:33

Eihän missään tapauksessa 65vuotias ole vanhus...minusta tuntuu,että se on parhainta ikää elämässä..on nähnyt ja kokenut paljon siihen ikään mennessä...Minä pidän mielen aina nuorena..se ei vanhene..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 21:15

Yhteiskuntahan on vanhuusiän määrittänyt ja se määrää meidän vauhdin. Esim. työkyvyttömyyseläke muuttuu vanhuuseläkkeeksi 65 vuotiaana.

Eri asia on sitten mitä me itse tunnemme ja koemme. Ainakin vanhemmat kuin 65-vuotiaat lakaisivat katuja ja jakelivat paperia vessoissa itäisessä naapurimaassa.