Pekka Puska luottaa aspartaamiin. Luotatko sinä?

Antti Heikkilä: aspartaami hajoaa elimistössä ja muodostuu metanoliksi ja formaldehydiksi. Aspartaami oli vuosikymmeniä kiellettyjen aineiden listalla USAssa. Donald Rumsfeld sai kuitenkin tahtonsa läpi ja aine jälleen käytössä USAssa. Asesulfaamin pitkäaikaiskäytön vaikutuksia ei ole tutkittu tarpeeksi.

Meillä juodaan limuja harvoin ja silloinkin vain sokerilla makeutettuja.

Avainsanat: aspartaami terveydelle vaarallinen lisäaine

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 24.03.2010 - 21:46

Missähän puska Puska on opiskellut kun moiseen myrkkyyn luottaa! Onneksi tohtorit eivät aina ole oikeassa, mutta harva kansalainen tietää milloin he ovat väärässä.
ranneliike.net/keskustelu.ph...hrdid=2491

Kysyjän kommentti

Aspartaami on myrkky, enkä minäkään luota sokeasti ns. asiantuntijoihin. Hyvä linkki, kiitos.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.03.2010 - 23:34

Kyllä sokeri tai hunaja on minun juttu. Ei mitkään keinomakeet

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2010 - 23:42

Luotan Aspartaamiin yhtä vähän kuin sikapiikkiin. Ei ole oikein luottamusta mihinkään mitä ei ole tutkittu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 07:52

En luota ollenkaan keinomakeutusaineisiin ja koetan välttää etten saisi niitä missään muodossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 08:42

En luota, meillä ei juoda limuja ollenkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 08:45

Aina kerrotaan, että yksi aspartaamin hajoamistuote on myrkyllinen metanoli. Aspartaamia pitäisi saada kuitenkin paljon, jotta metanolimäärän pystyisi mittaamaan ennen sen hajoamista elimistössä. Aspartaamilla makeutettuja juomia voi huoletta juoda monta litraa päivässä, mutta sokeroituja taas ei. Kumma kyllä, alkoholijuomia juovat eivät ole yhtään huolissaan siitä, että he saavat etanolin lisäksi enemmän metanolia kuin kevytlimonadeja juovat.
Kevytlimonadien suurin ongelma oikeasti on niiden happamuus (vaikutus hammaskiilteeseen).

Lähteet:
www.evira.fi/portal/fi/elint...spartaami/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 08:56

Minulla on makeuttamisainetta missä on aspartaamia,käytän sitä harvoin pieniä määriä,eli en sitä pelkää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 09:58

Kyllä minä käytänmakeutusaineita, eole koskaan syventynyt tutkimaan niitä.
Se on sama kuin lahduttamisessa tänään yksi aine on huono, huomenn pop.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 18:41

Kyllä joskus käytän makeutusaineita..en pelkää niiden käyttöä..kun ei jatkuvasti käytä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 18:47

En käytä tietoisesti makeutusaineita. Tiedän monelle tulevan pään kipeäksi tai ihottumaa.Olen sokerin ja hunajan suosija.Kun laittaa iltateehenkin hunajaa niin maku on miellyttävä.
Päivä kahviinkin laitan hunajaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.03.2010 - 19:23

Käytän makeutusainetta teessä ja syön sokerittomia pastilleja joissa on makeutusainetta. Molempia juon tai syön harvoin, joten tuskin niistä suurta vaaraa elimistölle on niin pieninä määrinä. Sokeria en käytä enkä sen puoleen hunajaakaan ollenkaan. Voisi melkein sanoa, että ruokavalioni ja juomiset ovat täysin makeuttamattomia.