Miten yksivuotiset kasvit lisääntyvät?

Eli kun on yksvuotisia ja monivuotisia kasveja, niin miten yksvuotiset sitten lisääntyy kun ne kerran nimensä mukaisesti kestää vaan n. vuoden elossa?

Tässäpä ennen kampaajalle lähtöä heitän tällasen pohdiskeltavan jutskan, joka mulla menee ainkin ns. yli hilseen. (tosin ei oo ainoo, enkä kyllä ole asiaa tutkinutkaan)

Lisätty: 22.08.2008 - 14:17

Jälleen kotona, joo kiitti valperi, mut miks (mä oon tämmönen miks-ihminen, sori) kun ostan yksvuotisia kasveja pihaan, niin ens vuonna pitää ostaa uudet, kun vanhoista ei oo mitään jäljellä, vai pitäskö niistä kerätä ne siemenet talteen talveks ja kylvää sit taas seuraavana keväänä/kesänä?

Ja mukavaa kun ees jonkun mielestä oon 'hyvä ihminen'...heh...

Lisätty: 22.08.2008 - 16:54

Kiitos viel kerran näinpä teen.... tai yritän koulia siemeniä, jess.... tai sit ostoo uussiii...

Avainsanat: yksivuotinen monivuotinen kasvi lisääntyminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.08.2008 - 22:18

Kerää kuivia siemenkotia tai kuivata niitä korkeintaan 30 asteen lämpöisessa huoneessa esim. pannuhuoneessa. Rapistele siemenkodista kuivat siemenet vaikkapa paperipussiin ja kylvät ne maaliskuu-huhtikuussa itämään ja sirkkalehtien ilmestyttyä kouli ne isompiin ruukkuihin...työlästä hommaa....kun taimet pitää vielä karaista kevään aurigossa ja kantaa ne aluksi joksikin minuuteiksi ulos vahvistumaan.

Joskus voit onnistua, mutta useimmiten et. Esim. kehäkukka onnistuu melko varmasti ja orvokit kylväytyvät usein itsekin pitkin pihaa ilmestyen juuri sieltä missä sitä ei pitäisi olla.

Joitakin siemeniä pidetään ennen kylvämistä pari viikkoa jääkaapissa ja toisia ei.

Puutarhanhoito on tosiaan taiteenlaji, mutta niin kiehtova ja palkitseva.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.08.2008 - 10:06

Siemenistä hyvä ihminen, sen takiahan se kukkii ja tekee siemeniä, jotta olis lajinjatkajia ensi vuonnakin.

Lisätty: 22.08.2008 - 15:21

Joo, siemenet talteen, niinhän se pitää tehdä. Se on sitten ihan oma taiteenlajinsa miten niitä siemeniä nukutetaan ja sitten taas herätellään itämään ja monen kasvin osalta saattaa olla niinkin että ne on suunniteltu elämään huomattavasti pidemmän kesän alueella, niin että tarvitsetkin avuksi kasvihuoneen ja keino auringon. Ehkä sittenkin on helpompi ostaa keväällä taas uudet taimet.