Koska siirryttiin ensimmäisen kerran kesäaikaan?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.03.2010 - 07:45

Kesäajan taustaa

Toisinaan on väitetty, että kesäaikaa ehdotti ensimmäisen kerran Benjamin Franklin kirjeessään Journal of Paris -lehden toimittajille[1]. Kirjoituksen tyyli on kuitenkin varsin humoristinen, eikä hän siinä suoranaisesti ehdota kesäajan käyttöönottoa.

Ensimmäisen kerran kesäajan käyttöönottoa ehdotti vakavissaan William Willett teoksessaan Waste of Daylight (julkaistu 1907). Hän ei kuitenkaan kyennyt taivuttamaan Ison-Britannian hallitusta hyväksymään sitä voimakkaasta lobbauksestaan huolimatta.

Käytännössä kesäaika otettiin ensimmäisen kerran käyttöön Saksassa vuonna 1916 ensimmäisen maailmansodan aikana, kun jatkuva sotatila vei maan talouselämän hyvin tiukoille. Iso-Britannia seurasi heti samana vuonna perässä, samoin Yhdysvallat vuonna 1918. Yhdysvalloissa kesäaika kuitenkin poistettiin käytöstä nopeasti sodan jälkeen, koska se osoittautui käytännössä hyvin epäsuosituksi. Toisen maailmansodan myötä kesäajan käyttö yleistyi uudelleen.

Vuonna 1980 Euroopassa otettiin kesäaika yleisesti käyttöön 6. huhtikuuta. Vain Suomi, Islanti, Jugoslavia, Neuvostoliitto ja Sveitsi pysyivät normaaliajassa. Iso-Britannia ja Irlanti siirtyivät kesäaikaan jo 16. maaliskuuta sekä Puola ja Tšekkoslovakia 30. maaliskuuta. Ruotsi, Norja ja Saksan liittotasavalta ottivat kesäajan ensimmäisen kerran käyttöön vuonna 1980. [2]

Vuodesta 1981 alkaen kesäaika on ollut käytössä myös Suomessa.

Lisätty: 22.03.2010 - 08:01

Suomessa kesäaikaa kokeiltiin ensimmäisen kerran muiden maiden mukana toisen maailmansodan aikaan vuonna 1942, jolloin kesäaikaan siirryttiin 1. huhtikuuta ja takaisin talviaikaan 4. lokakuuta. Jatkuvassa käytössä kesäaika on ollut vuodesta 1981 lähtien

Lähteet:
wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.03.2010 - 08:24

Kaikkea ne saksalaiset keksivät (kesäaika) ja ovat tartuttaneet kesäaika viruksen muihinkin maihin.
Suomi sai tartunnan vuonna 1981. Itämisaika oli yli 60 vuotta. Taudista ei liene mahdollista parantua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.03.2010 - 08:30

fi.wikipedia.org/wiki/Kes%C3%A4aika
Muisti ei pelää vastaajalla, joten tuolta hieman faktaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.03.2010 - 13:37

Vuonna 1981.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.03.2010 - 19:06

Vuodesta 1981 olemme saaneet viettää kesäaikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.03.2010 - 20:26

Jo vuodesta 1981 on rukattu kelloja ja lehmiä uuteen aikaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 24.03.2010 - 13:37

Vuodesta -81 alkaen ollut meillä käytössä. Kokeiltu sitä on jo paljon aikaisemmin, mutta siitä luovuttiin.