Mikä on hakkeri?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.03.2010 - 07:26

Hakkeri (engl. hacker) tarkoittaa ohjelmoijaa tai edistynyttä tietotekniikan tai verkon käyttäjää. Termi voidaan sekoittaa tietojärjestelmiin murtautujaan eli krakkeriin. Krakkeri (engl. cracker) tarkoittaa tietojärjestelmiin murtautujaa tai sellaista henkilöä, joka murtaa kopiosuojattujen ohjelmien suojauksia.

Lisätty: 22.03.2010 - 07:28

lisä tietoa löytyy wikipediasta

Lähteet:
wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 22.03.2010 - 08:27

hikipedia.info/wiki/Hakkeri
On niitä toisenlaisiakin hakkereita olemassa. =)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.03.2010 - 13:09

Arkikielenkäytössä 'hakkeri' on henkilö, joka murtautuu tietojärjestelmään, yleensä etänä omalta koneelta, kuitenkin jälkiään peitellen. Alunperin tällaista henkilöä kutsuttiin nimellä 'krakkeri', koska nörttien mukaan hakkeri on vain tietokoneiden kanssa aikaansa viettävä harrastelija ilman rikollisia tarkoitusperiä. Nörttikin on oikeasti tarkoittaa 'nynnyä (engl. 'nerd'), sillä englanninkielisessä maailmassa nörtti on oikeasti 'geek'. Kun englannikielisissä teinielokuvissa tietokoneiden kanssa aikaansa viettävää, usein silmälasipäistä surkimusta kutsuttiin nynnyksi 'nerd', niin Suomessa luultiin, että se tarkoitti tietokoneiden parissa aikaansa viettävää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.03.2010 - 13:58

hakkeri tunkeutuu "toisten asioihin". yleensä sähköposteihin, koneille jne. kaivavat myyrän tavoin salasanat ym tietoonsa, saattavat istutella viruksia jne. osa on "harmittomia" eli vaan tekemisen puutteessa ja näyttääkseen että pystyy. jotkut tekee bisnestä, jotkut vaan tykkää tehdä kiusaa.