Mikä on pinta-alaltaan suomen suurin saari ja missä? Entä toiseksi suurin ja missä?

Järvi tai meri?

Lisätty: 27.03.2010 - 14:59

Ahvenanmaa on manner!

Avainsanat: meri järvi saari

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.03.2010 - 12:26

Sisävesillä Soisalo, jossain savossa pinta-la noin 1635 neliökm
toisena Sääminginsaari noin 1069 neliökm,Hauki-Pihlaja-ja Puruvesialueella.
Ulkosaari on Ahvenmaa kaikkine saaristoineen, liene kolmannella sijalla siihen kuuluu
noin 6757 saarta ja luotoa.
On jossain Turun vesillä, olen kaksikertaa käynyt siellä.

Kysyjän kommentti

Soisalo, Kemiön saari Turun saaristossa ja Säämingin saari.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.03.2010 - 12:14

Eivätköhän kärkipäässä ole Ahvenanmaan pääsaari ja toisena Kemiönsaari.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.03.2010 - 12:21

Niin on monta saarta kattomatta ja tutkimatta... pienempikin riittää...

En oo käynyt edes mökin maa-alueeseen kuuluvassa saaressa - vielä. Jalanjäljen verran taidan omistaa koko saaresta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.03.2010 - 13:00

personal.inet.fi/koti/kauko....saaret.htm
Tuolla muutama.

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.03.2010 - 14:37

Soisalo opetettiin kansakoulussa ja kakkosesta ei puhuttu mitään

Lisätty: 20.03.2010 - 14:40

fi.wikipedia.org/wiki/Soisalo

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.03.2010 - 14:39

Soisalon saari Heinävedellä, eikä ole kovin kaukana täältä meiltä. Sääminginsalo toiseksi suurin. pikkuisen niistä on ollut kai kiistaa, että mikä saareksi luetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.03.2010 - 18:26

Soisalo opetettiin koulussa. Muiden saarien järjestystä en tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 22:33

Tietysti Soisalo on saari; jotenka se on Suomen suurin saari. On mielestäni selviö, että nestemäisen, tai kiteisenkin veden ympäröimä iso maa-alue on saari. Ei ole toista vaihtoehtoa. Myös: Jos valtavan kuvitellun kosken keskellä olisi iso maa-alue, miksipä muuksi sitä sanottaisiin kuin saareksi.PISTE