Mistä sanonta,pyryharakka,on lähtöisin?

Avainsanat: pyryharakka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.03.2010 - 19:47

Minäkin olen sellainen ikiliikuja..pyrähdän joka suuutaan..että voin olla pyryharakka..Jos joudun pitempään olemaan paikallaan...tulen ihan levottomaksi ja sanovat on kuin olisi tuli persuksissa...että taas pitää jonnekkin pyrähtää..
Tekee vaikka tikusta asiaa..että pääsee liikkeelle jonnekin..

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.03.2010 - 14:12

Lumipyry on aika levoton sää, hiutaleita lentelee sinne tänne. Pyryharakka (ihminen) on samanlainen. Eiköhän liene vain jokin vertauskuvallinen sanonta, ei mitään sen kummempaa historiaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.03.2010 - 14:39

Olen kuullut sanottavan vilkkaista tyttölapsista, että ovat kuin pyryharakoita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2010 - 15:22

Minuakin sanottiin pyryharakaksi nuorena....ja sukkelasti kyllä liikun edelleenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2010 - 19:23

Harakka oksalta ampaisi lentoon. Pikkupoika sanoi mihin se pyrähti. Nopealiikkeista harakkaa alettiin kutsua pyryharakaksi. Sanonta liitettiin nopealiikkeiseen nykimällä liikkuvaan ihmiseen "pyryharakka".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2010 - 20:11

Lyhyelti virsi kaunis:pyry+harakka=pyryharakka

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2010 - 20:27

Vilkasta lasta olen kuullut sanottavan pyryharakaksi, mutten en tiedä mistä sanonta on lähtöisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.03.2010 - 20:47

Eloisan liikkuvana pikkulikkana kuulin usein itseäni tituleerattavan pyryharakaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.03.2010 - 17:02

Tunnen monta pyryharakkaa.Taisin itsekin kantaa sitä arvokasta arvostelunimitystä aikanaan.