Kuka korvaa passin sivun irtoamisesta johtuneen matkan keskeytymisen, hotellin ja paluuliput? Onko kenelläkään kokemuksia?

Jäimme la 13.3 Mumbain lähtöselvitykseen, kun vaimon passista irtosi kuvasivu lopullisesti. Passi oli ehjä Suomesta lähdettäessä. Vietimme 3 vrk hotellissa ja jouduimme maksamaan suht' kalliit lentoliput Suomeen. Vakuutusyhtiöt ei mitään korvaa.

Avainsanat: passi passin rikkoutuminen passin sivun irtoaminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.03.2010 - 12:26

Eiköhän kulut kuulu matkustajalle. On yksiselitteisesti ilmoitettu, että passin pitää olla ehjä.
Kannattaisi kuitenkin vielä kääntyä paikkakuntasi passitoimiston/poliisin puoleen. Olihan aikoja sitten monessa passissa samankaltaisia vikoja. Silloin niitä seliteteltiin tekovikana.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.03.2010 - 12:55

Kyllä vaikeaa on saada mitään korvauksia. Toisaalta taas ei se maksa just mitään kun kaikki konstit yrittää (passitoimiso, kuluttajasuoja jne..). Jos ei muuta saa siitä ainakin mielenrauhan. Koskaan jälkikäteen kadu, että ei yrittänytkään ratkaista asiaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2010 - 13:08

Matkustaja eli passin omistaja on velvollinen huolehtimaan siitä että passi pysyy kunnossa kaikin puolin.
Juuri vastikään hain uuden passin ja sen mukana sain kirjalliset ohjeet kuinka passia tulee säilyttää. Sivut täytyy olla kiinni passissa, muuten se on mitätön. (Eihän itseltään voi korvauksia anoa....mitä järkeä siinä on).
Helsingin poliisin passitoimistosta saat mainitsemani kirjalliset ohjeet ja se on hyvä, luulisi kyllä jo viimeistään silloin jokaisen ymmärtävän kenellä on vastuu ja misät on kyse.
Ihan turha hakea korvausta keneltäkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2010 - 19:42

Itseltäni hajosi passi Venäjän matkailun aikana. Sain uuden passin valtion laskuun, mutta nykyisin en menisi vannomaan, että näin tapahtuisi... Siihen aikaan oli niitä nirin narin passeja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2010 - 20:06

Minulla oli kerran passin kuvallinen sivu melkein irti,onneksi huomasin ennen reissua..että ennätin hankkia uuden passin..Silloin sanoivat,kun kävin hakemassa uutta passia..että olisin jäänyt lentokentälle..jos sivu olisi ollut irti..Kyllä olisi harmittanut..nyt tarkistan passin aina,kun olen reissuun lähdössä.
Siihen en kyllä osaa vastata,korvaako kukaan kulujasi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2010 - 20:25

Tässä oli hyvä aloitus, kiitos tiedosta. En olisi tiennyt että passia pitää säilyttää kuin kukkaa kämmenellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2010 - 21:34

Voiko uusi passi mennä rikki?
Uusi passi on hyvin kestävä. Passin siru ja antenni voivat kuitenkin rikkoutua varomattoman käsittelyn vuoksi. Kansalaisille annetaan passin luovutuksen yhteydessä ohje, jossa kerrotaan miten passia tulee käsitellä rikkoutumisen välttämiseksi.

Lähteet:
www.poliisi.fi/poliisi/home....endocument

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.03.2010 - 00:03

Itse on kärsittävä nahoissaan se menetys. Passin käsittelyssä on oltava varovainen. Ei ne lehdet sieltä ihan itsestään irtoa.