Kuinka paljon vettä pitää laittaa leikko tulppaaneille?

Tuossa ne pöydällä punaisena hehkuvat ja 1,5 cm vettä pohjalla.

Avainsanat: tulppaani

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.03.2010 - 06:57

Se 1,5 cm oikein hyvä määrä jos vaan imupinnat vedessä ja muistaa tarkistaa,ettei ihan kuivaksi pääse.Ei siis maljakkoa missään nimessä täyteen tulppaaneille vaan mahdollisimman vähän.

Kysyjän kommentti

Näin toimin ja hyvä tuli.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.03.2010 - 00:38

Minä laitan aina maljakon täyteen vettä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2010 - 00:39

Leikkotulppaanien varsiin leikataan uudet imupinnat terävällä veitsellä ennen maljakkoon laittamista. Maljakkoon laitetaan kylmää vettä 5–10 cm. ( riippuu tulppaanien määrästä ja maljakosta)
Vesi vaihdetaan muutaman päivän välein ja samalla voidaan leikata varsiin uudet imupinnat. Leikkotulppaanien kestävyys paranee useilla päivillä, jos ne viedään yöksi viileään.

Lähteet:
biolan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2010 - 01:43

Maljakko piri pintaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2010 - 08:55

Päät leikkaan vinoiksi ja noin 3-4 cm vettä, vaihdan kyllä joka toinen päivä, ja pyrin pitään viileähkössa paikassa, ainakin yön aikaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.03.2010 - 08:58

Hyvin vähän. Mutta täytyy muistaa huolehtia, että eivät pääse kuivaksi. Olen kuullut että tulppaani kasvaa vain pituutta ihan liikaa, jos on rursaasti vettä. Mahtaako pitää paikkansa, sitä en tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2010 - 09:00

Hyvin vähän ja vesi on syytä vaihtaa päivittäin. 1,5 cm on varmaan ihan ok.
Niin ja päivittäin on syytä leikata pala varresta pois. Kylmää vettä tulppaaneille.
Liika vesi kasvattaa vain vartta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2010 - 09:29

Ihan vain muutama sentti pohjalla. Mainitsemasi määrä on varmasti sopiva.

En ole itse kokeillut, mutta vuosikymmeniä sitten muistan kukkakauppiaan laittaneen perunajauhoja tulppaanivaasiin, kun alkoivat hieman nuokahtaa. Sanoi, että pitää virkeemmän näköisenä...
Tarttee kokeilla. Liekö joku napsulaisista kokeillut....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2010 - 13:01

1,5 - 2 cm vettä on hyvä määrä, muuten varret kasvavat liikaa ja kukat alkavat pilkkimään. Huolehdi kuitenkin riittävästä veden saannista, ei saa antaa kuivahtaa.