Mikä yhdiste tekee tomaatista punaisen?

Avainsanat: tomaatti tomaattimehu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 18.03.2010 - 22:52

Tomaatin punainen väri on peräisin lykopeeni-nimisestä yhdisteestä. Lykopeeniä on myös vesimelonissa ja verigreipissä, mutta parhaiten sitä saa nimenomaan tomaatista. Paitsi että lykopeeni antaa kasviksille väriä, se suojaa ihmisen soluja syöpämuutoksilta ja hidastaa verisuonten tukkeutumista.

Teksti kopioitu googlesta löytämältäni sivulta.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.03.2010 - 23:06

Lykopeeni on muun muassa tomaatin punainen väriaine, joka kuuluu karotenoidien ryhmään. Se kuuluu rakenteeltaan hiilivetykarotenoideihin. Muita samaan ryhmään kuuluvia yhdisteitä ovat alfa- ja beetakaroteeni. Toisin kuin monet muut karotenoidit, lykopeeni ei toimi elimistössä A-vitamiinin esiasteena. Runsaan lykopeenin saannin on useissa tutkimuksissa todettu suojaavan syöpä-, sydän- ja verisuonitaudeilta. Lykopeenin lähteitä ovat tomaatti, vesimeloni, verigreippi ja ruusunmarja. Muiden karotenoidien tapaan lykopeeni imeytyy parhaiten käsitellyistä elintarvikkeista. Jauhaminen ja kypsennys lisäävät imeytymistä merkittävästi. Tuoretta tomaattia parempia lykopeenin lähteitä ovatkin esimerkiksi ketsuppi, tomaattimehu tai vaikkapa tomaattinen pastan kastike.

Lykopeenin kemiallinen kaava on C40H56, moolimassa 536.87 g/mol, sulamispiste 172 - 173 °C ja CAS-numero 502-65-8.

Etelä-Amerikasta kotoisin oleva tomaatti on tärkein kasvihuonevihanneksemme. Tomaatit ovat munakoison ja perunan sukulaiskasveja. Siitä on olemassa monia erilaisia muotoja. Tavallisin tomaatti on pyöreä ja keskikokoinen, halkaisijaltaan noin 4-6 cm. Kaupoista saa myös suuria pihvitomaatteja. Pihvitomaatit ovat halkaisijaltaan noin kymmensenttisiä ja pinnaltaan uurteisia. Niiden hedelmälihassa on useita lokeroita. Pieniä, halkaisijaltaan parisenttisiä tomaatteja kutsutaan kirsikkatomaateiksi. Ne ovat maultaan tavallista tomaattia makeampia. Cocktailtomaatit ovat vähän isompia kuin kirsikkatomaatit. Erimuotoisista tomaateista tutummat ovat luumutomaatit, jotka ovat soikeita ja päärynän muotoiset pienet päärynätomaatit. Lisäksi on olemassa myös keltaisia ja oransseja tomaatteja, jotka ovat maultaan tavallista tomaattia miedompia. Tomaatteja myydään yhä useammin terttuineen. uusimpien tutkimusten mukaan tomaatin punaisen värin aiheuttaja, lykopeeni, ehkäisee eräitä syöpätyyppejä sekä sydän- ja verisuonitauteja.

www.kasvikset.fi/Suomeksi/As...T/Tomaatti

Lähteet:
www.kasvikset.fi, wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2010 - 23:36

Lykopeeni tulikin jo edellisilttä vastaajilta..mikä antaa tomaatille värin...ja hyvät selitykset päälle.