mennään nyt arkisempiin ja uteliaampiin kysymyksiin.Joko olet vaihtanut kaikki lamppusi energiasäästö lampuiksi?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.03.2010 - 14:26

Kuinka hassusti sattuikaan, en aikonut vaihtaakaan. Kuin pakosta.
Mikäli 40 W:n hehkulamppu palaa 24 tuntia vuorokadessa ja kuukauden ajan on sähkön kulutus 28,8 kW:a. Sähkön hinta on noin 0,20 €/kW niin hinnaksi tulee 5,76 €. Ei ole minusta kovinkaan kallista. Energiasäästö lampun (10 W) kulutushinta on silloin 1,44 €. Energiasäästölamput maksavat kaiken lisäksi ainakin 10 kertaa enemmän kuin hehkulamput. Edestakainen päälle pois napsuttelu kuluttaa enemmän, jos sitä jatkuvasti tekee (kulutuspiikki napsuttelussa).
Ei tätä ongelmaa kotitalouksien säästöillä ratkota jos pelkästä valaistuksesta on kysymys.
Onhan se niin, että "valoa kansalle, joka pimeydessä vaeltaa".
Turussa Hirvensalon (saaret Hirvensalo, Kakskerta, Satava) jakelupiirissä sammutetaan katuvalaistus kun viimeinen bussi aikataulun mukaan on mennyt ja aamulla sytytetään. Vuonna 1992 tuon ansiosta Turun kaupunki säästi vuodessa 450 000 mk (75 000 €). Nyt se varmaan on noin 100 000 € vuodessa.
Kulutushöpötykset kotitalouksien sähkönsäästöstä on minusta "yliammuttuja". Ratkaisut pitää löytyä muualta.

Lähteet:
muistilokero

Kysyjän kommentti

Tattis. Olet paneutunut asiaan oikein ajan ja vaivan kanssa. On pakko hyväksyä sinun vastauksesi parhaaksi. Minulla osa on jo energiaa lampuissa tarkoitan, itsellenikin pitäsi kyllä vaihtaa joku vatti
tuohon päänuppiin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 18.03.2010 - 10:54

Ei ole vielä yhtään energiansäästölamppua. Vanhoilla mennään niin kauan kuin niitä riittää ja on saatavilla. Näkyy vielä kaupoissakin olevan vanhoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2010 - 10:59

ei kyl ihan kaikki, mut sitä myöden, kun vanha lamppu hajoo , niin uusi onkin sit jo säästölamppu....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2010 - 11:00

En vaiha vielä,kun on hehkulamppuja ostettu varastoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2010 - 11:03

En ole vaihtanut , minä oikein vasiten ostan niitä vanhoja lamppuja, krossi kaupalla, meidän sähkömittaria ei tarvitse etälukea ja ihmetellä ja kysyä naapureilta keneltä sähköä varastamme, sama juttu käyttöveden suhteen. Minä yksin olen kotona noin 8 kk talossamme, ja nuuka on nuuka .

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.03.2010 - 11:09

En ole vielä ja osaan en ehkä pysty edes vaihtamaan. Uudet kynttilälamput eivät ehkä tule mahtumaan nykyisten paikalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2010 - 11:53

Taidan ostaa hehkuja jemmaan. Eikös se ollut jokin saksalaistutkimus, joka testasi eri merkkisiä energialamppuja ja totuus olikin kaikkea muuta kuin on osattu odottaa.

Lamput eivät vieneetkään vähemmän sähköä, osa vei jopa hehkulamppua enemmän. Käyttöikä ei pitänyt olleskaan paikkaansa ja hinnan meistä jokainen tietää vs. hehkulamppu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2010 - 13:20

On jo kauan sitten mutta liekö taas alettava uusiin vaihtamaan kun nämä uusimmat on huomattavasti parempia ja käyvät himmentämiseen mitä vanhemmat säästölamput ei ole.Ja täytyy muistaa,että energian säästölampuissakin on PIRAATTEJA joten on tiedettävä mitä ostaa!Vaikka tosiasia on,että nämä kaikki"säästölamput"sisältää ENEMMÄN ongelmajätettä kuin hehkulamput mutta kai pitkä käyttöikä kompensoi sen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2010 - 13:27

Ei ole vielä kaikkiin vaihdettu..sitten kun lamppu palaa..tulee energia-lamppu tilalle..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2010 - 14:49

Kaikissa jotka yleensä palaa pitkään, on joko loisteputki tai pienoisloistelamppu.

Keittiö: tiskipöytä, kattovalo, ruokapöydän valo.
Olohuone: yleisvalo (iltavalo), TV:n taustavalo, pöytävalaisin, koululaisvalaisin.
Makuuhuone: kattovalaisin, sängyn lukuvalospotit.

Hehkulamppuja on vielä vain: eteinen, vaatehuone, WC, sekä olohuoneen kohdevalospotti (Lottovalo), lisäksi hella, liesituuletin, mikro.

Kyllä vaihtoehtoja jo löytyy paremmista kaupoista, mutta joutuu miettimään ja tutustumaan asiaan aika tarkkaan.
Kannatta vähän opiskella asiaan liittyviä käsitteitä: Valovirta = Lumen, Valaistusvoimakkuus = Luksi, Värilämpötila = Kelvin.
Oppaita: www.helen.fi/pdf/kodin_lamppuopas.pdf ja www.lampputieto.fi/

Lisätty: 18.03.2010 - 16:56

Muita linkkejä
fi.wikipedia.org/wiki/Energi...3%B6lamppu
www.kotitieto.fi/index.php?2...=Kotitieto
www.motiva.fi/koti_ja_asumin...astolamppu
www.sahkoturva.info/sahkon_k...hkulamppu/
www.energianet.fi/?page=energiansaasto
www.poner.fi/tuotteet/slimli...nergysaver

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2010 - 15:10

Tuota on jo kysytty, vastaus on: ei.

Lisätty: 19.03.2010 - 14:04

Mieheni hoitaa meillä tuollaiset asiat, ei ole lausahtanut mitään siihen suuntaan että pitäisi vaihtaa e-säästölampuiksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2010 - 16:51

En ole vaihtanut vaihdellaan sitämukaa kun vahat hyytyy

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2010 - 17:31

En ole vaihtanut. Tykkäisin enemmän hehkulampuista jo pelkästään niiden lämpimän värin vuoksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2010 - 17:55

Enkä vaihda!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2010 - 19:14

En ole vielä vaihtanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2010 - 19:24

Suurimman osan olen vaihtanut. Loisteputket ovat vielä ne tavalliset, mutta sitten kun löydän niiden tilalle vastaavat mallia energiansäästö vaihdan nekin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2010 - 21:20

Minulla melkein joka lampussa jo ne ovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2010 - 02:20

Vaihdan sitä mukaa, kun vanhat palavat.