mitä tarkoittaa lyhyesti inferiorinen hyödyke? (kansantalous)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.08.2008 - 22:31

Käyttäkööt kansataloustieteilijät ihan rauhassa käsitettä 'Inferiorinen hyödyke' , ymmärtävät paremmin toisiaan.

Sitä on yritetty myös suomentaa termiksi 'alempiarvoinen hyödyke' (vrt. jonin vastaus) joka sekin on aika harhaanjohtava näin vain yleiskieltä ymmärtävälle.

Joka tapauksessa sillä tarkoitetaan sellaista kulutustavaraa (palvelua tms.) jonka käyttö vähenee kun kuluttajien varallisuus kasvaa, eli edelleen jonin vastaukseen viitaten, perunoiden kulutus laskee kun porukalla on varaa ostaa jotain parempaa(?), siis peruna on 'Inferiorinen hyödyke' .

Näin sukkela juttu tämä oli ...

Lisätty: 22.08.2008 - 09:03

No kun tuo pottuesimerkki ei ehkä ollut niin selvä, niin otetaan toinen esimerkki takavuosilta. Nailonpaita oli 60 -70 luvuilla todella kovamenekkinen kulutustavara (halpa, kestävä, helppohoitoinen, hiostava ja muutenkin käyttömukavuus kyseenalainen).

Kun paidankuluttajien taloustilanne koheni, nailonpaitojen kysyntä romahti ja tuotanto lakkasi. Kuluttaja oli valmis maksamaan enemmän käyttömukavuudesta ja osti enimmäkseen laadukkaita puuvilla- ja silkkipaitoja. Nailonpaita oli siis tällainen
‘Inferiorinen hyödyke', jonka kalliimat korvaavat vaihtoehdot syrjäyttivät.

Lähteet:
näin sen itselleni selvitin ja selitin joskus

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.08.2008 - 18:58

Inferiorinen hyödyke on ns. alempiarvoinen hyödyke, mikä milloinkin, välillä perunat välillä joku muu. Näin tosi, tosi lyhyesti sanottuna. 'asiast en mittään tiiä mut laitoinpa kuitennii'

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2008 - 11:20

Inferiorinen sana,jota ei saisi käyttää,kun puhutaan esim.kansantaloudesta.Pitää käyttää selkokieltä,että tavallinnkin ihminen ymmärtää,mistä on kysymys.Koko sana roskakoppaan.