Mikähän mahtaa olla "poronkusema"??

Avainsanat: poronkusema

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.03.2010 - 13:02

On Lapissa käytetty mittayksikkö, eli se väli, minkä poro pystyy kulkemaan kusematta. Poro ei voi kusta kävellessään, joten sen täytyy aina välillä pysähtyä kusemaan, sillä muuten sille tulee halvaus. Maksimissaan poronkusema on 7,5 kilometriä.
Myös Pohjois-Suomen suurin opiskelijatapahtuma Rovaniemellä,mutta se oli jo maaliskuun alussa,pappa ens keväänä uudelleen ;-D

Kysyjän kommentti

Kyllä, kyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 16.03.2010 - 12:41

Niin pitkä matka, kuin poro jaksaa kulkea pisteestä A pisteeseen B kusematta. Se voi olla lyhyt tai pikä matka. Tämäkin vastaus vain oma arvio.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2010 - 12:44

Kissanainen sanoi niinkun asia on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.03.2010 - 13:24

Onkohan tuo mitta virallisissa mitta-asteikoissa? =)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2010 - 13:47

Täällä asiasta vanhoja kysymyksiä ja vastauksia:
3. kesäkuu 2008 Mikä on poron kusema?
www.napsu.fi/vastaukset/kysymys/1464
20. syyskuu 2009 Kuinka pitkä matka on poronkusema ja mistä nimi tulee?
www.napsu.fi/vastaukset/kysymys/21225
17. joulukuu 2009 Millainen matka on se poronkusema? Entä kyynärä? Virsta?
www.napsu.fi/vastaukset/kysymys/25699

Lisätty: 16.03.2010 - 14:31

"katajala" www.katajala.net/keskiaika/e.../mitat.htm väittää että poronkusema n. 7,5 km Matka, jonka poro kulkee virtsattuaan ennen kuin virtsaa uudelleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2010 - 14:23

En osaa vastata lappalaisille osoitettuihin kysymyksiin mutta kyllä se aika pitkä matka varmaan on kun Lapissa ei lyhyitä välimatkoja olekaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2010 - 14:51

Pitkät matkat on lapissa..kissanainen vastasi jo aika tarkasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2010 - 16:09

Pidäydyn edelleen tässä vastauksessani:
www.napsu.fi/vastaukset/kysy...225#159907

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2010 - 16:14

No niin minäkin kaivon napsusta tietoja siihen ja sain aivan samat tulokset kuin pateT ja pate46
kirjoittivat, joten en viitsi toistaa niitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2010 - 16:34

7,5 km se on. Viime syksynä tuli opituksi se Lapin reissulla.