mistä kuusankoski on saanut nimensä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.08.2008 - 16:41

aika myöhään syntynyt paikkakunnan nimi, eiköhän siinä ole paperiteollisuus ja sen voima takana:

1920-luvulle saakka Kuusankosken alue kuului osaksi Iittiin ja osaksi Valkealaan niin, että näiden kahden kunnan rajana oli Kymijoki. Paperiteollisuuden vetovoiman ansiosta alueen väkiluku kasvoi nopeasti. Kuusankosken tehtaiden ympärille syntyivät Kuusankosken ja Kymintehtaan tehdasyhdyskunnat, Voikkaan tehtaan ympärille Voikkaan yhdyskunta. Vuonna 1921 nämä kolme asutuskeskusta irrotettiin Iitistä ja Valkealasta ja niistä muodostettiin itsenäinen kunta, joka sai nimekseen Kuusankoski.

www.kuusankoskiopas.com/kaup...nkitietoa/

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.08.2008 - 12:39

Tiiä häntä vastaako tää kysymykseesi niin kuin tarkoitit, mutta Kuusankosken kaupungin nimi sisältää pientä kuusta merkitsevän sanan kuusas. Nimen alkuperäisempi asu onkin Kuusaankoski, mutta lyhyempi Kuusankoski on sen korvannut. Eli käsittääkseni syntynyt näistä kuusista ja siellä olevasta koskesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2008 - 11:28

Yhdistelämä koskesta ja paikan kuusista.Ehkä joku merkkihenkilö on joskus tuonut ja luonut tämän nimen omasta nimestään tai kartanostaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2008 - 08:26

kait se on ihan vaan pihalta tempastu, so. siltä siellä näytti