Mihin retikka vihannesta käytetään?

Minulle se on täysin vieras tuote.

Avainsanat: retikka vihannes

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.03.2010 - 09:47

Retiisi (Raphanus sativus var. sativus) ja retikka (Raphanus sativus var. niger) ovat ristikukkaiskasvien heimoon kuuluvia juureksia. Ne ovat peltoretikan läheisiä sukulaisia ja mahdollisesti siitä kehittyneitä, retikan ollessa huomattavasti vanhempi muoto.

Kasvista syödään usein alkeisvarsi, joskin koko kasvi on syömäkelpoinen ja sen lehtiä voi käyttää salaattina. Euroopassa retiisiä syödään tyypillisesti raakana, mutta Aasiassa retiisiä syödään myös keitettynä.

Retiisi- ja retikkalajeille tyypillinen kirpeys johtuu ristikukkaiskasveille tyypillisistä glukosinolaateista, rikkipitoisista glykosideista. Yhdisteet hajoavat kasvin solukkojen rikkoutuessa ja syntyy sinappiöljyjä, jotka ovat eri lajeilla erilaisia.

Retiisejä on eri värisiä, joista nykyään yleisin on punainen lajike. Punaisen lisäksi retiisit ovat yleensä valkoisia, vaaleanpunaisia tai harmahtavia, vanhimpien lajikkeiden ollessa valkoisia. Suurella ja pyöreällä keltaisella lajikkeella on sitruunaa muistuttava ominaismaku. Retiisien ja retikoiden koko vaihtelee. Jotkut yksilöt kasvavat jopa kilogramman painoisiksi.

Itäaasialaista valkoista retikkaa kutsutaan daikoniksi. Daikonin yleisin lajike on porkkanan muotoinen ja miedon makuinen. Se on 20–35 cm:n pituinen ja 5–10 cm:n paksuinen.

Retiisi on hyväksi hampaille, ikenille, hiuksille ja kynsille.

Lähteet:
wikipedia

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.03.2010 - 10:00

Retiisejä käytän salaattiin, aika harvoin kuitenkin koska en erityisemmin pidä sen mausta.

Lisätty: 15.03.2010 - 13:26

Retikka ei ole vihannes vaan juures. Se on isompikokoisempi kuin retiisi, tarkistin netistä, mutta aika vähän taitaa Suomessa olla viljelyssä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.03.2010 - 10:26

Salaattiin minäkin laittaisin jos pitäisin sen mausta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2010 - 12:30

salattiin laitan ja pidän sen mausta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2010 - 16:23

En pidä mausta,olen itsekin kasvattannu..mutta vähäsen tuli käytettyä..Salaateihin sitä voi kyllä käyttää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.03.2010 - 17:01

Minä laitan leivän päälle sellaisenaan retiisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2010 - 22:30

Retikkaa raastettuna,aika suosittua Saksassa,retiisi maistuu pieninä annoksina,en aio ens kauden viljelyyn ottaa enää.