Mikä on pakaritupa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.03.2010 - 17:58

Pakari tupa on erillinen rakennus maalaistalon pihapiirissä. Jossa on iso leivinuu , paistetaan kaikki leivonnaiset leipiä myöten. Renkipoika nukkuu pakarissa pankolla tai köysi sängyssä ,pahnapatjan päällä. Siellä aina ihana tuoksu ja lämmin.Samassa rakennuksessa seinäntakana ,voi olla pieni keittiö ja kamari jossa asustaa karjakko perheineen tai yksin.Maatilojen rakkennuksia.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.03.2010 - 17:39

yksi pappilan huoneista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2010 - 17:51

leipurin työhuone,arvaisin vai onko se paakari niinkuin pulliainen?

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.03.2010 - 18:05

Isoissa taloissa ja pappiloissa oleva huone jossa leivonnaiset valmistettiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2010 - 18:46

Isoissa maalaistaloissa, pappiloissa ja kartanoissa erillinen rakennus, jossa leivottiin sekä säilytettiin leivontatarvikkeet ja kuivattiin leipiä ylhäällä orressa. Koska leivintuvissa uunia lämmitettiin usein ja pitkään, se oli paloturavallisuussyistä oma rakennuksensa. Ison uunin päällä piiat tai rengit nukkuivat talviaikaan, kun aitoissa oli liian kylmää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2010 - 19:07

Lapsena missä asuin oli pakaritupa..missä äiti leipoi ja paistoi leivät..ja mämmin paistoi myös..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2010 - 22:48

"Leipä se on, joka miehen tiellä pitää." Sainoi emäntä kun pakarissa uunia lämmitteli.

Lähteet:
muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.03.2010 - 23:10

Erillinen leivontahuone.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2010 - 12:30

Pakaritupa = leivintupa. Baka on leipoa suomeksi eli sana juontaa juurensa ruotsin kielestä.