Kiehuvaan vai kylmään veteen uudet /vanhat perunat?

No, se perimätietona tullut, että uudet perunat laitetaan aina kiehuvaan veteen ja vanhat perunat kylmään veteen, nyt vaan tässä pähkäilen, että kuinka kauan uudet perunat on uusia ja vanhat vanhoja. Eli mihin asti heittelen noi uudet perunat kiehuvaan veteen, esim. mikä kuukausi tuo loppuis vai riippuuko perunan ulkonäöstä, tms.? Onks tietoo, olis kiva tietää...

Lisätty: 19.08.2008 - 20:02

Niin kyllähän ne kypsyy miten vaan keittäen, mut joku sellanen et uusissa perunoissa kuori niin ohut, et ne täytyis siks ensin heittää kiehuvaan veteen (no ei välttämättä heitellä), jotta kuori/pinta sulkeutuis, et jäis nää kaikki vitamiinit talteen, tms, ja koostumus pysyis hyvänä, etteivät jäis vetisiks.. kertoilkaapa lissee...

Avainsanat: uudet perunat vanhat perunat kiehuva vesi kylmä vesi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.08.2008 - 08:52

Kiehuvaan uudet,kylmään vanhat.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.08.2008 - 19:49

Tämän kanssa miekin pähkäilin, kunnes löysin rauhan sielulleni: Laitan ne aina haaleaan veteen ja hyvin on kypsynyt!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2008 - 20:08

miekään en ole asiasta tietoinen, siis että miten on oikein.
mie olen jo täs elokuun puoles välis tupannu pistämään potut ei kiehuvaan veteeen suoraan.
johtunee siitäkin että on laiska odottelemaan veden kiehumista. ; )
mutta ihan varhais varhais potut pistän kiehuvaan veteen ja merisuolaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2008 - 20:31

En ole mikään gourmetmestari eikä perimätietoa ole minkään vertaa, mutta kaikki potut oon viskellyt kylmään veteen.

Lähteet:
www.nordicplate.net/nordicpl...s/Keitetyt

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2008 - 21:26

en pähkäillyt yhtään latan perunat milloin kylmään,lämpimään tai kiehuvaan,aina on nälkä lähtenyt,ruuan laitto improvisoimista!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2008 - 22:15

senverran vakavasti minäkin suhtaudun ruuanlaittoon, että laitan perunat aina siihen veteen mitä sattuu läsnä olemaan, sillä on pärjäilty

  Ilmoita asiaton vastaus
uma
Vastattu: 19.08.2008 - 22:59

Ei oikeaa tietoa, perunat kun perunat; laitan aina kylmään veteen ja syödyksi ovat tulleet ja ensiksi tietysti kypsyneetkin. Meillä on niin piloille passattua väkeä, että uudetkin perunat on kuorittava ennen keittämistä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2008 - 11:10

Sanotaan että kiehuvaan veteen uudet mutta en tee niin. Teen samalla tapaa eli kylmään molemmat, eivät ole koskaan jääneet syömättä.