ono poromiehet itse syyllisiä ,poron huonoon talvehtimis kykyyn...

kyllähän ennen porot pärjäsivät tämmöisissä talvissa mutta nyt ruokinta on muuttanut niitä .eivät osaa kaivaa ruokaa ,kuolevat nälkään.monien poromiesten pihoissa näkee tarhaporoja . sitten kun ne lasketaan luontoon , häiriköivät asutuksia ja on selviytymisvaikeuksia..

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.03.2010 - 23:40

Joko jäkälää ei ole lumen alla niin pakko syöttää mutta uskoisin kuitenkin tuottajan ahneuden tulevan ensimmöisenä.Kin kauppa käy ja pidän kyllä siitäkin riisteläimestä mikäli sitä ei pilata monipuolisela keiniruokinnala

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 12.03.2010 - 22:13

Saattavat olla jos niitä syötetään koko ajan. Mutta toisaalta onhan niitä syötettävä, muuten kuolevat nälkään rankkalumisina talvina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2010 - 23:07

Itse kysymykseen en ole pätevä vastaamaan, mutta väite tuntuu uskottavalta.
Taitaa ne porot ja poronhoito olla iso ongelmien aiheuttaja siellä Lapissa, sekä luonnolle että ihmissuhteille. Enkä ymmärrä ollenkaan minne menee ja kuka syö sitä poronlihaa, että niitä on oltava niin paljon ? Toivon silti että siellä Lapissakin pysytään jotenkin hengissä.
Itse en tietääkseni ole koskaan syönyt, enkä aio syödä. Tein juuri syksyllä pitkään suunnittelemani ja elämäni pisimmän Lapin kierroksen. Olen mielenkiinnolla seurannut Oddasat-uutisia, koska olosuhteet ja ongelmat ovat siellä ihan erilaiset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2010 - 02:10

näkä näkä :p

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2010 - 10:07

Kyllä porot yhä osaavat kaivaa, tuossakin alapellolla on juuri nyt pikku parttio hommissa.
Monin paikoin tunturissa jäkäliköt ovat kuluneet ylilaidunnuksen takia, joten porot pyrkivät heinäpelloille ja pihoihin.
Tänä talvena ei maa jäätynyt ennen lumentuloa. Jos niin olisi käynyt, eivät porot pysyisi hengissä ilman lisäruokintaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.03.2010 - 18:19

Onhan tuo mahdollista. Etelän variskena on vaikea tietää totuutta.