Jotenkin arvasin, että näin tulee käymään. Onko kokemusta omalta paikkakunnaltasi?

yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/...origin=rss

Avainsanat: palvelut ulkoistaminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.03.2010 - 08:07

eipä yllätä

alusta pitäen on (tahallaan) unohdettu ja suljettu silmät kahdelta perusasialta

- pitää olla riittävästi vaihtoehtoista ja kilpailukykyistä tarjontaa, jotta ulkoistuksella ja kilpailutuksella voidaan saada taloudellista hyötyä ....

näin ei useassakaan tapauksessa ole ollut, ulkoistukseen ollaan menty siitä huolimatta

- kilpailuttajalla täytyy olla riittävä taito ja kokemus tarjousten arvioimiseen ja palvelujen ostamiseen , sekä ulkoistettujen palvelujen valvontaan tarvittavat resurssit ja ammattitaito

näin ei ole ollut kuin aniharvoissa tapauksissa

ulkoistamisen/kilpailuttamisen pyhää mantraa hokien ollaan painuttu umpipusikkoon ja loputtomille hetteisille soille, ja vauhdilla

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.03.2010 - 08:31

Turussa aikoinaan lomautettiin kaupunginsairaalan hoitohenkilöstöä.
Säästöt olivat silloin 1,5 miljoonaa markkaa. Samaan aikaan TYKS:n laskutus kaupungilta nousi 4,5 miljoonaa markkaa. Säästöintoilijat tuottivat 3,0 miljoonan markan tappion.
Se on selvää, että näin käy. Onhan toisen järjestelmän tehtävä on tuottaa palveluja ja toisen tehdä "bisnestä" (sijoitetulle pääomalle mahdollisimman suuri tuotto).
Yleensäkin kummaksun sitä, kun lakeja sekä määräyksiä säädettäessä asetetaan velvollisuuksia kunnille ja valtiolle. Sen jälkeen saavat yksityiset tahot käyttöönsä rahastusautomaatin (esim. päivähoito, terveydehoito, katsastus, autovakuutus, TV-verkko jne..).

Lähteet:
muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2010 - 08:37

En tiedä asiasta tarpeeksi, en toimi alalla jonka kautta saa tarpeeksi vahvaa tietoa. Jos ei henkilökuntaa saa on siirryttävä ostopalveluihin. Todella huolestuttavaa tietoa tuli aamutv:ssä tänään mutta onneksi kukaan ei voi kieltää yksityisektorin palvleuita käyttämästä. Tehottomuus harmittaa näin veronmaksajana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2010 - 09:06

Olin alunperinkin vastaan ulkoistamisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2010 - 09:13

Hesassa pitäisi palkata enemmän lääkäreitä joille sälytetään vastuu vain 1500 asukkaasta eli työmäärä olisi kohtuullinen. Eihän kukaan ei edes lääkäri jaksa vastata 2-3 kertaisesta asukasmäärästä. Tässä syy miksei saada lääkäreitä palkattua.
Ulkoistaminen ei ole mielekästä eikä säästä mutta jos edes potilaat pääsevät vastaanotolle. Mielestäni nyt on unohdettu POTILAIDEN hoito/auttaminen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.03.2010 - 11:04

Ei ole kuulunut korviini ainakaan vielä samaiseen systeemiin siirtymisestä.