Voiko kaprista kasvattaa Suomessa?

Katsoin äsken (näin lomaillessani ruokaohjelmaa, ah niin rakkaita), ja siinä oli kapriksista juttua, tiedätkö, että voiko kaprista kasvattaa Suomessa ja millaisissa olosuhteissa?. Jos vois, niin vieläpä sen, että mistäpä nämä taimet, siemenet tms. sais hankittua, on vaan niin kiehtova ajatus tää..
kiitti jo etukäteen

Avainsanat: ruoka kapris viljely olosuhteet siemenet taimet hankinta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.08.2008 - 11:11

Kapris ihan hyvä piriste moneen ja niinpä kysymyksesi innosti surffailemaan. Tulos vaan jäi laihaksi, edellisen vinkin lisäksi en löytänyt sanaakaan kasvatusyrityksistä näillä leveysasteilla. Alla olevaan asiatietoon lienee tyytyminen ja vedettävä se johtopäätös, että jos välttämättä haluaa kapriksensa kasvattaa, pitää muuttaa Välimeren maihin.

” Kapris on pensaskasvi, jota kasvatetaan Välimeren maissa. Pensas kasvaa villinä Portugalista itään, Välimeren alueelta aina läntiseen Tiibetiin ja Intiaan asti. Nykyään sitä viljellään eniten Espanjassa, Marokossa ja Turkissa”.

commons.wikimedia.org/wiki/C...is_spinosa

fi.wikipedia.org/wiki/Kapris

Surffailun sivutuotteena törmäsin vallan mainioon yrttisivuun, vilkaiseppa lohdutukseksi sitä. Jos et kuitenkaan muuta, niin ei niitä ikkunalautoja tarvitse sittenkään tyhjäksi jättää.

plaza.fi/ellit/koti/piha-ja-...svatusopas

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.08.2008 - 15:27

En usko että Suomen kasvukausi riittää...vaatinee ainakin kasvihuoneen...
ohessa oli linkki, jossa keskusteltiin kapriksista.Ehdotettiin mm. että Suomen olosuhteissa krassin siemenistä voisi valmistaa kapriksia. Ehkä sieltä saat jotain vinkkejä.

Lähteet:
puutarha.net/index.asp?s=/ke...sp?id=4699

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.08.2008 - 09:23

Ei sitä oikeinvoi Suomen olosoissa.