mitäon facebookit, twitterit ja blogit?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.03.2010 - 09:30

facebook = naamakirja

fi.wikipedia.org/wiki/Facebook

fi.wikipedia.org/wiki/Blogi

fi.wikipedia.org/wiki/Twitter

wikipedia tietää melkeen kaiken

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.03.2010 - 09:35

Facebook on internetissä toimiva yhteisöpalvelu. Sivusto tarjoaa käyttäjille mahdollisuuden kuvallisen käyttäjäprofiilin ja blogin luomiseen, sekä yhteydenpitoon ystäviensä kanssa. Facebookissa on myös mahdollista liittyä erilaisiin yhteisöihin ja saada tietoa tulevista tapahtumista.

Twitter on yhteisö- ja mikroblogipalvelu, jonka käyttäjät pystyvät lähettämään ja lukemaan toistensa päivityksiä Internetissä. Tekstipohjaiset viestit eli twiitit, englanniksi tweet, voivat sisältää korkeintaan 140 merkkiä. Käyttäjien on mahdollista lähettää ja vastaanottaa päivityksiä Twitter-websivuston kautta, tekstiviesteinä, RSS-syötteenä tai erilaisten sovellusten kautta. Palvelun käyttö Internetissä on maksutonta. Palvelun kehitys aloitettiin keväällä 2006 ja palvelu julkaistiin heinäkuussa 2006.

Blogi on verkkosivu tai -sivusto, johon yksi tai useampi kirjoittaja kirjoittaa enemmän tai vähemmän säännöllisesti niin, että uudet tekstit ovat helposti löydettävissä (yleensä sivun yläreunassa), ja niin että vanhat tekstit säilyvät luettavina ja muuttumattomina uusista teksteistä huolimatta. Blogissa on mahdollista julkaista sisältöä tekstin lisäksi myös kuvien, videokuvan tai äänen muodossa. Tiedon esityksessä blogeille tunnusomaista muihin www-sivuihin verrattuna on ajan, linkityksen ja henkilökohtaisen näkökulman painotus. Muita tunnusomaisia piirteitä blogeille on kommentointimahdollisuus ja RSS- tai Atom-syötteet, joiden avulla voidaan helposti ohjelmallisesti seurata ja levittää blogin sisältöä.
Mikään yksittäinen piirre ei ole vaadittu tai tee blogista blogia, mutta mitä useampi niistä toteutuu sen "blogimaisempi" se on.
Sana blogi on laina englannin kielestä, jossa se on typistymä sanasta weblog. Blogi alkaa olla vakiintunut nimitys tällaisille sivustoille; muita käytössä olevia nimiä ovat weblogi, loki, verkkopäiväkirja ja nettipäiväkirja, vaikkakin kaksi viimeistä sopivat paremmin nimeksi vain sille blogien alalajille, jossa kirjoittaja kirjoittaa päivittäin omasta elämästään.

Lähteet:
wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.03.2010 - 18:26

Pappa4 kertoikin asiat tosi selkeästi. Ja neuvona vielä että olipa kyse facebookista, twitteristä tai blogista niin kannattaa aina tarkoin harkita, mitä tietoja ja kuvia niinhin itsestään laittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.03.2010 - 20:52

Papalla paras tieto hallussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.03.2010 - 22:15

On meillä viksu pappa4 tuli niin täydellinen vastaus..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2010 - 01:47

Facebookissa on myös erilaisia fanisivuja (yhdistysten, yritysten ja erilaisten ns. hyvien asioiden)

Twitterin keskustelujen seuraaminen tuntuu monesta aluksi vaikealta, kun asiat hyppivät ja voi olla vaikea löytää kiinnostavia aiheita. Kannattaa kokeilla, olisiko tutulla twitteriä tai löytyykö kiinnostavalla asiasanalla keskusteluja. Sitten vaan ryhtyä seuraajaksi näille. Twitterin käyttö tuntuu muuten helpommalta, kun käyttää Chromen selainta ja asentaa siihen Conwitter-lisäosan. Sillä viestin vastaukset tulevat heti viestin alle (muuten jäävät alkuperäisestä irralleen).

Vastaava kuin Twitter on suomenkielinen(kin) Qaiku (www.qaiku.com). Siellä hyvää on, että vastauksen pituutta ei ole rajattu (Twitterissähän kaikki viestit max. 140merkkiä).