Onko Suomessa käytetty Ruplia, jos on niin minä aikakautena?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.03.2010 - 23:44

Rupla oli Suomen virallinen raha vuodesta 1809, Ruotsin vallan päättymisestä, vuoteen 1860, jolloi Suomesta tuli autonominen. Ruplan rinnalla Ruotsin kruunut olivat käytössä vuoteen 1840, jolloin kruunut olivat vähitellen poistuneet.
Markan arvo määriteltiin 1860 neljännes ruplasta ja rupla oli käytössä markan rinnalla vuoteen 1865, jolloin markan arvo sidottiin hopeaan.
Venäläistä hopearuplaa sai edelleen käyttää vuoteen 1878 asti, jolloin markka sidottiin kultaan Ranskan mallin mukaisesti. Tuolloin frangi ja markka olivat saman arvoisia.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.03.2010 - 09:49

Yhdyn Papitin vastaukseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.03.2010 - 10:32

en 100varma mutta uskoisin että venäjän valla aikana tuossa vielä 1900 -luvun alkupuolella saattoi olla. vai oliko se 1800 -luvun lopulla.....`? oli nii höveli "isäntä" että antoi kaikkia kivoja meille kuten markan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.03.2010 - 13:28

On käytetty. Historian teoksista olen lukenut, mutta vuosiluvuista ei ole harmainta aavistustakaan.