Mitä eroa sytytysnesteellä ja lamppuöljyllä, vai onko niillä eroa?

Avainsanat: sytytysneste lamppuöljy eroavaisuus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.08.2008 - 21:37

No jos pulloja katselet niin etiketissä lukee käyttötarkoitus. Jos asiaa tarkastellaan koostumuksen (kemian) vinkkelistä, niin se on vähän kimurantti selitettäväksi syystä että molemmissa on pääraakanneena petroli (alla siitä, ja itse asiassa se parafiinikin on petrolia). Käyttötarkoituksen mukaan niitä vaan on vähän eri tavalla jalostettu ja saatu vähän erilaisia ominaisuuksia aikaan. Ihan karkeasti kuvattuna: sytytysneste on mahdollisimman helposti syttyvää , useasti se on myös helposti höyrystyvää. Lamppuöljyn ei pitäisi höyrystyä ja se imeytyy esim. siihen sydämeen mahdollisimman hyvin.

Kun ovat näin veljeksiä niin rajanveto joskus voi olla kovinkin hankalaa, alla yksi esimerkki tuotteesta jota markkinoidaan sytytysnesteenä ja mainitaan että käy myös lamppuöljyksi.

Edellisen vastaukseni kirjoitin perimätiedon pohjalta, enkä siitä vieläkään luovu, vaan opetan jokaista jota pääsen opettamaan: älä pistä öljylamppuun mitään helposti höyrystyvää! POKS-juttu ei ole kiva juttu.

_____________________

Petroli on väritön tai kellertävä palava neste, joka valmistetaan tislaamalla raakaöljystä 135–290 °C:n lämpötilassa. Se on raskaampaa kuin bensiini, mutta kevyempää kuin polttoöljy. Petrolia käytetään polttoaineena ja liuottimena ja sitä myydään eri käyttötarkoituksiin jalostettuna kauppanimillä valopetroli, lämmityspetroli, moottoripetroli ja lentopetroli. Petrolia käytetään myös grillin sytytysnesteissä ja petroliöljymaalin valmistukseen.

fi.wikipedia.org/wiki/Lamppu%C3%B6ljy

Valopetrolia käytetään öljylampuissa, voimavalolyhdyissä, valopetrolilämmittimissä ja retkikeittimissä. Se on lentopetrolin tavoin pitkälle jalostettu ja rikitön tuote, joka nokeaa hyvin vähän palaessaan. Valopetrolia myydään usein nimellä lamppuöljy

fi.wikipedia.org/wiki/Lamppu%C3%B6ljy

Sytytysneste joka sopii myös lamppuihin (kauppiaan mainos, ei omaa kokemusta):

www.omatmerkit.inex.fi/defau...uctID=1055

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.08.2008 - 20:12

oiskohan sytytysneste enemmänkin niinkuin bensamaista ja nestemäistä ja lamppuöljy taasen sakeenpaa ja tietty öljyä. sytytysneste palaa vain hetken, kun se palaessaan haihtuu nopeemmin pois. lamppuöljy taas jos pistät esim öljylampun täyteen lamppuöljyä se palaa lampun koosta riippuen 2-8 tuntia. varmaan kauenminkin.

Lähteet:
taasen tämä oma pähkäily : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2008 - 21:55

Useat sytytsnesteet sisältävät spriitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2008 - 11:52

Haju..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2008 - 20:36

Juuri se sytytysnesteiden sprii helposti haihtuvana on vaaraksi lamppuun laitettuna.