Kylppärissä on pimeetä. Valokatkaisijassa vikaa. Saako sen vaihtaa normi insinööri vai tarvitaanko siihen kallis ammattihenkilö?

Avainsanat: valokatkaisijassa vika

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.03.2010 - 15:35

Sähköturvallisuusmääräykset kertovat, että työn pitäisi olla suorittamassa asennusluvan omaava henkilö tai liike.
Lampun ja sulakkeen saat vaihtaa itse.
Jopa valaisimen liittäminen kattorasiaan ruuvattavalla liittimellä on kielletty (pitäisi olla pistokkeella liitettävä). Koskee myös muita valaisimia ja laitteita.
Nämä taitaa kuulua niihin eniten "kierrettyihin" määräyksiin.

Lisätty: 07.03.2010 - 15:36

Tuohon vikaan liittyen. Veikkaisin valaisita (kokonaisuudessaan).

Lähteet:
muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.03.2010 - 15:39

kyllä se katkaisijan vaihto/korjaus ovat niitä luvanvaraisia hommia,
luvattomasta työstä vaikeudet alkavat tosissaan sitten kun tapahtuu joku onettomuus/vahinko

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.03.2010 - 17:33

kallis ammattihenkilö voi tulla edullisemmaksi kuin epävirallinen asentaja.
jonkun viimeiset sanat olivat, ei tähän mitään sähköasentajaa tarvita.

sähköhommiin tarvitaan sähkömies.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 07.03.2010 - 17:38

Jos on sähköinsinööri ja luvat kunnossa, niin mikäpä siinä. Sen kun vaihtaa vaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.03.2010 - 17:57

Sellaine pitää olla jolla on luvat kunnossa.Jos sattuu vaikka tulipalo sähkötöiden takia..vakuutus ei korvaa...jos on tehty ilman lupia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.03.2010 - 19:31

Täältä TUKES:in (Turvatekniikan Keskus) sivuilta löytyy tästä, sekä muista alan asioista tietoa: Sähköturvallisuusopas www.tukes.fi/kodinsahkoturva...s/etu.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.03.2010 - 21:19

Anna vain sellaisen korjata joilla on siihen asianomainen lupa. Sieltä saattaa olla johdon päät pelkästää löysällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.03.2010 - 12:33

Täytyy olla alan ammattihenkilö.