Rakennusmestari tarkistaa, että uuden talon rakennuksessa menee kaikki hyvin. Kuka tarkastaa, että vanhan korjauksessakin menee?

Tää on tyhmä kysymys, tiedän. Me etsitään sellaista aidosti wanhaa taloa (siis 1800-luvun lopun tai 1900-luvun alun), jota kunnostaa itse. Me ollaan kiinnostuneita perinnerakentamisesta ja aidosti vanhaa kunnioittaen ja vanhoilla menetelmillä on tarkoitus työskennellä. Okei, jos me laitetaan kylppäriä uusiksi, niin esimerkiksi vedeneristyksen tarkistusta varten on oma heppu, mutta mites laadun varmistus noin yleisesti ottaen? Lämmittäisi niin sydäntä kuin kukkaroakin saada tietää, että hyvin menee ja meni. Pitäisi vaan hommata niihin töihin ihmiset, joiden ammattitaitoon voi luottaa, mutta mistäs mä senkin varmistan?
Kukaan ei ole seppä syntyessään ja me ollaan aidosti kiinnostuneita ja halutaan oppia, muttei kuitenkaan haluta pilata. Eli, apua? :)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.03.2010 - 07:51

Rakentamisen neuvontaa ja valvontaa varten
kunnassa tulee olla rakennustarkastaja.
Vanhan talon remonttisuunnittelu vaatii paljon taitoa. Hyvä suunnittelija osaa sovittaa uudet vaatimukset mahdollisimman vähillä repimisillä vanhaan taloon ja käyttää sen omat rakenteet, materiaalit ja ominaisuudet hyväksi, ei poistaa niitä.
Rakennushistoriaselvitys sekä rakennuksen huolellinen tutkiminen ja dokumentointi antavat taustatietoa ja lähtökohtia korjaussuunnitteluun.

täällä vinkkejä ja linkkejä, toivottavasti näistä löydät vihjeitä ja neuvoja:
www.suomirakentaa.fi/Link.as...?id=531948
www.rakennusperinto.fi
www.restaurointikymi.fi/index.html
www.arkkihannu.net
www.arks.fi/
www.tidorum.net/

Rakennuslupa tarvitaan mm.
- rakennuksen korjaus- ja muutostyöhön (esim. pesu- tai saunatilojen rakentamiseen
vanhaan asuntoon)
- paloturvallisuuteen liittyviin muutoksiin

Toimenpideilmoitus tarvitaan
- kunnan rakennusjärjestyksessä määrätään, mitkä toimenpiteet ovat luvanvaraisia
ja mitkä ovat ilmoituksen varaisia; nämä määräykset voivat vaihdella
osa-alueilla.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.03.2010 - 04:01

Olen rakennusmestari ammatiltani.

Vanhan asunnon ostamisessa on enemmän riskejä kuin vastaavanlaisen uuden asunnon hankkimisessa. Itse asunnon kunnon lisäksi on osakehuoneistojen kohdalla tunnettava asunto-osakeyhtiön taloustilanne ja toimintasuunnitelma. Vanhakin talo voi olla erinomaisessa kunnossa mutta arvion on perustuttava todelliseen tietoon kohteeseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.03.2010 - 09:37

Polliisi tarkastaa kun se sortuu ja tulee henkilövahinkoja!

HUOLEHTIMISVELVOLLISUUS RAKENTAMISESSA
Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava siitä, että
rakennus suunnitellaan ja rakennetaan rakentamista koskevien
säännösten ja määräysten sekä myönnetyn luvan mukaisesti.
Hänellä tulee olla hankkeen vaativuus huomioon ottaen riittävät
edellytyksen sen toteuttamiseen sekä käytettävissään pätevä
henkilöstö (MRL 119 §).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.03.2010 - 10:38

tietyt korjaustoimenpiteet tarvitsevat luvan. ja tämän luvan saaminen edellyttää tarkastajaa. elikkäs - se sitten tarkastaa.