Väittävät, että lipstikkaa voi käyttää mausteena. Miten?

Purkissa on kuivattuna, vaan en ole käyttänyt.

Avainsanat: lipstikka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.03.2010 - 12:42

Liperi sopii keittojen, kastikkeiden, patojen, muhennosten, riisi- ja makaroniruokien maustamiseen. Kasvisruuissa liperi sopii lantun, kaalien, kurpitsan ja perunan mausteeksi sekä juustoihin ja leipiin.
Kumariini ja umbelliferoni vaikuttavat virtsaneritystä lisäävästi sekä kouristuksia laukaisevasti.
Liperin siementen pureskelu auttaa ruuansulatus- ja ilmavaivoihin. Liperi vaikuttaa myös ruokahalua parantavasti ja yskänärsytystä vähentävästi.
www.nettiukko.fi/suomituote/...tikka.html

Kysyjän kommentti

Täydellinen vastaus.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.03.2010 - 10:45

Vaikkapa liemikuutioiden sijaan ruuanlaitossa voi käyttää lipstikkaa. Kurkkaapa lisää:
www.jarvikyla.fi/yrtit/?tuot...=lipstikka
täytyypi varmaan itekin kokeilla, kun on vielä kokeilemati tuo...

Lähteet:
www.jarvikyla.fi/yrtit/?tuot...=lipstikka

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2010 - 10:45

ihan samalla tavalla kuin persiljaa, tilliä ym. heiniä
sopii hyvin useimpii keittoihin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2010 - 11:01

esimerkiksi lihakeittossa ja yleensä keitoissa sitä käytetään,minä en pidä sen mausta enkä sitä käytä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2010 - 12:56

Liperi on vanhan ajan lihaliemikuutio.Erinomainen tuoreena keväällä ensimmäiset liha- keittoon. Mulla on kasvamassa saunan nurkalla.Monta vuotta vanha. Kuivattuna miedompaa.Aina odotan kevättä ,lipstikka tulee ensimmäisten joukossa esille.

Lisätty: 06.03.2010 - 12:58

Lähtee muuten kasvamaan toisen taimesta, juurta jakaen tai kylväen siemenestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2010 - 13:24

Erinomainen lihakeittoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 06.03.2010 - 15:27

Käytetään kuin lihalientä. Maku on tosi voimakas, joten sitä pitää laittaa vähän kerrassaan. Erinomainen maustekasvi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2010 - 15:29

Kiitos Pappa4 kysymyksestä, lisääpä tätä lihasoppaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2010 - 16:10

Lipstikkaa käytän kaikissa mahdolliessa ruuassa..Voimakas maku..että ei kannata liikaa laittaa.. Itsellä on kasvamassa..kuivatan syksyllä ja purkitan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.03.2010 - 23:49

Keitot tuli ensimmäisenä mieleen.