Säästätkö tai oletko säästänyt lisäeläkettä itsellesi?

Mulla ei ole enkä oikein uskonut että säästetyt eläkkeet säilyisivät.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.03.2010 - 10:11

Suomen koko eläkejärjestelmä on rapautumassa ja en usko että saan eläkettä. Taitaa Suomi mennä ottamaan mallia keksi-euroopasta ja todeta että vanhusten huolto kuuluu lähiomaisille, myös rahallisesti. Lapset huolehtikoon vanhemmistaan. Eli jemmattava on, jos haluaa säilyttää omavaraisuutensa myös vanhana.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.03.2010 - 09:59

en ole säästänyt, kyllä pitäisi aloittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2010 - 10:02

Tuo eläkesäästäminen on pankkien ja vakuutuslaitosten kehittämä keino ihmisten varojen saamiseksi omaan haltuunsa!!
Sijoittavat minne sijoittavat (esim. Mermaid/Nordea). Yksi ystäväkertoi, että kaikki meni!
Säästele itse ja pistä kasvamaan korkoa, osta valtion obligaatioita ta muuta turvallista.
Näin olet itse omien varojesi haltija ja myös hävittäjä (jos on tarpeen).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2010 - 10:19

En ole säästänyt,ei ole ollut mistä säästää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2010 - 13:01

turha minun on mitään ylimääräisiä eläkkeitä maksaa, hukkaan menisi nekin rahat.
mieheni maksoi itselleen tuntuvaa eläkettä aikoinaan, saan osasta siitä nauttia elämäni loppuun asti, kyllä tietysti olisin mieheni mieluummin pitänyt kuin hänestä eläkkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2010 - 13:04

Se riittää kun on yhden eläkejärjestelmän piirissä.Ei muita tarvitse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2010 - 13:07

Saappaan varteen säilön ylimääräiset setelit alkukuusta,niinkuin entinen mies :-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2010 - 13:18

Häh?
Olen vasta 8.v

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2010 - 14:43

En eläkettä ole säästänny..Kun olin työelämässä..niin oli huoltokonttori.olemassa..minne meni joka tilstä määrätty summa rahaa..ja sai silloin vielä tosi hyvän koron säätöille...Nyt on kiva eläkepäivinä käyttää niitä rahoja..Muuten tässä olisi varmaan ihan tyhjätasku..rahaton...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 06.03.2010 - 15:23

E-hei, ei näillä tuloilla säästetä mitään.

Lähteet:
puolikas palkkapussi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2010 - 15:27

Pankkista olen eläkesäästön ottanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.03.2010 - 02:49

Kyllä, molemmat säästetään eläkkeeseen 50 euroa kuussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.03.2010 - 19:50

Säästän kyllä. Harmittaa vain tuo uusi eläkelaki, siinä kun muutettiin eläkevakuutus perintöveronalaiseksi. Kulut ovat kuitenkin samat kuin ennenkin. Täytyykin ottaa selvää, aikovatko tehdä kuluille jotain, sillä hyötyhän on tästä kadonnut. Minulla on vakuutusyhtiöstä otettu eläkevakuutus, johon aion jatkossa sijoittaa ainoastaan minimimäärän.

Tulevaisuudessa valtion antama eläke tuskin riittää nautittavaksi, vaan on rikkana rokassa. Itse en avaisi eläkesäästöä vakuutusyhtiön kautta: kulut ovat suuret, vaikka saatkin verovähennyksen, maksat verot sitten eläkettä nostettaessa. Toki voit saada säästämääsi pottia nousemaan, mutta silloin edellyttää sinulta aktiivisuutta seurata talouselämää ja rahastojen kurssia, joiden perusteella siirrät varoja parempi tuottoisiin tai varmempiin rahastoihin. Tässä tämänkertaisessa notkahduksessahan ei säästynyt myöskään "varmoina" pidetyt korkomarkkinat. Itse et voi tehdä kuitenkaan muuta, kuin odotella, että kurssit ovat suotuisat siinä vaiheessa kun alat eläkettä nostella. Tässä vanhan mallisessa sentään pystyn nostamaan eläkkeen 2 vuoden sisällä, uusissa nautinta-aika on 10 vuotta. Haen jännitykseni muualta, kuin eläkerahojen riittävyydestä tai riittämättömyydestä.

Säästää kuitenkin kannattaa eläkepäiville. Itse sijoitan tuotteisiin, joista saan tarvittaessa rahat nopeasti pois.