Minä kysyn vähän henkilökohtaisen kysymyksen, nuorimmaisen lapseni kummiksi valitsin avoparin ja Turun Maarian seurakunnassa ei +

haluttu kastaa lastani , kummien avoliittoon vedoten, no sain nuorisopastorin kastamaan lapseni, 1980 tapahtui tämä ja JUKKA PAARMA tuki tätä asiaa, että lapset eivät hänen tykönsä voi tulla, onko käytäntö vielä samanlainen, erosimme kirkosta tämän tapahtuman jälkeen.

Avainsanat: kirkkokaste

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 04.03.2010 - 19:11

En ole moista kuullutkaan. Mutta siihen aikaan kaikki oli paljon tiukempaa kuin tänäpäivänä kirkon taholta.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.03.2010 - 19:11

Kun eka kummilapseni kastettiin, olimme silloisen mieheni kanssa avoliitossa. Ei pappi siinä meidän siviilisäätyä kysellyt vaan kirjasi meidät molemmat lapsen kummeiksi ja kysyi vaan, että riittääkö meille yhteinen kummitodistus vai halaummeko kumpikin oman. Tämä tapahtui vuonna 1995 pienessä seurakunnassa Keski-Suomessa.
Myös oman lapseni sylikummi ja miehensä ovat avopari eikä silloinkaan (1997) heidän kummiudellleen ollut mitään estettä, ovat muuten kolmen muunkin lapsen kummeja ja edelleen avopari. Varmaan se on ihan pastorista kiinni, hyväksyy avoparin kummiksi vai ei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2010 - 19:34

Kyllä niitä vieläkin on, jotka kieltäytyvät milloin mistäkin syystä erilaisten seremonioiden suorittamisesta. Nuo tapaukset menevät normaali ihmisen oikeustajun ulkopuolelle.
Minkään muun kuin uskonnon takia ei yhtä paljon ihmisiä maailmassa sorrettu ja tapettu.
Osa papeista luulee vielä olevansa kaikkien määräysten ja lakien yläpuolella.
Sitten puhuvat kaikkea kaunista ja olevinaan ymmärtävät ihmisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2010 - 20:18

olen sisareni vanhemman pojan sylikummi, asuin silloin Porvoossa ja olin avoliitossa, kelpasin kyllä kummiksi. sittemmin olen eronnut kirkosta, mutta kummius on säilynyt.
varmaan eri seurakunnissa eri käytäntö, silloin ja vieläkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2010 - 20:39

Nykyaikana on niin paljon avopareja..että jos eivät kelpaisi kummiksi..niin olisi monella hankala löytää kummi lapselle.En ymmärrä miten on voinut noin pappi sanoa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2010 - 20:51

Ei meiltäkään taannoin kukaan kysynyt siviilisäätyä.... ja olimme avoliitossa....Aikas kumma juttu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.03.2010 - 11:32

omituista. eikös sitä sanota että tuokaa heidät tyköni...? milläs tuot jollei kirkossakaan onnistu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.03.2010 - 14:39

Yksityishenkilöinä voi kummiksi laittaa, mutta ko. parin /henkilöiden yhteinen osoite oli varmaan se kompastuskivi.