Kumpi näistä kahdesta väittämästä on sinulle tutumpi?

1.Jos syksyllä on paljon pihlajissa marjoja, tulee runsasluminen talvi.
2.Jos syksyllä pihlajassa on paljon marjoja, tulee vähäluminen talsi = ei pihlaja kahta kanna?
Ja mites se olikaan, oliko viime syksynä pihjalissa marjoja paljon vai vähän?

Avainsanat: pihlaja ja lumi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.03.2010 - 21:29

näin olen kuullut vanhan kansan kertovan, et pihlaja ei jaksa kahta taakkaa kantaa .. marjoi tai lunta.. mut nyt kyl minuust tuntuu .. et on jaksanut .. syksyl oli pihlajas marjoi ja nyt on luntaki ..taakaksi asti .. joot ... en sit tierä :(

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.03.2010 - 21:14

Pihlaja ei kanna kahta taakkaa.
Väittämän todenperäisyyttä en ole seurannut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 21:20

meilläpäin pihlajien marjasato oli hyvin keskinkertainen joten ei oikein puolla kumpaakaan väitettä, enkä nyt muutenkaan käyttäisi noita pihlajanmarjoja ennusmerkkeinä

meidän mummon mukaan runsas pihlajanmarjasato tiesi veristä talvea (= sotaa)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 21:20

Samaa mieltä Papitin kanssa: Pihlaja ei kanna kahta taakkaa. Mutta muistan isoäitini sanoneen, että jos pihlajaan jää marjat lumen tuloon saakka, tietää se sotaa. Ehkä näin harvinaisesti oli käynyt sotatalvena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 21:24

Pihlaja väitteen olen kuullut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.03.2010 - 21:37

Nro 2 joka pitää paikkansa. Kahta ei kanna - sanotaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 21:41

Molemmat ovat tuttuja ja olen todennut että kumpikaan ei pidä paikkaansa. mutta kun pitää valita niin valitsen vaihtoehto 1.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 21:52

Molempia olen kuullut sanottavan, mutta en ole seurannut tilanteita joten en tiesä paikkansa pitävyydestä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 21:58

Niin se oli, että kahta taakkaa ei kanna pihlaja.
Ainakin täällä lounaissuomessa päin.
Savon kielellä se voi olla ihan muuta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 22:39

Se iankaikkisen vanha sanonta.Minun mielestä väitetään,jos on paljon pihlajamarjoja,tulee rankka luminen talvi..en ole kyllä seurannut..miten on asiat..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2010 - 08:13

Kummatkin sanonnat ovat tuttuja mutta en muista onko toteutuneet, pääkaupunkiseudulla kun on ollut vähätaakkaisia talvia paitsi tämä talvi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.03.2010 - 15:48

Molempia olen kuullut. Mutta kumpikaan ei suoranaisesti pidä paikkaansa.