viekö tietokone paljon sähköä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.03.2010 - 20:24

Tietokoneen sähkönkulutus kannattaa selvittää ennen sen ostoa. Erityisesti pöytäkoneiden ja kannettavien tietokoneiden välisessä sähkönkulutuksessa on suuria eroja. Keskitason kannettava tietokone kuluttaa 50-80 % vähemmän sähköä kuin vastaava pöytäkone. Usein tietokoneen sähkönkulutus kasvaa koneen suoritintehon lisääntyessä

Lähteet:
www.motiva.fi/koti_ja_asumin...ietokoneet

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.03.2010 - 20:23

sähköstä en osaa sanoa , mutta aikaa vie kyllä , ainakin minulta , joka on niin koukussa ... ;(

Lisätty: 03.03.2010 - 20:36

viel sen verran , et meitin sähkö laskut eivät ole nouseet mitenkään merkittävästi ..vaikka olenkin koukussa napsuun ja nettiin.. :)

Lisätty: 03.03.2010 - 20:36

viel sen verran , et meitin sähkö laskut eivät ole nouseet mitenkään merkittävästi ..vaikka olenkin koukussa napsuun ja nettiin.. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 20:31

Minulla on acer läppäri ja on mitattu mittarilla, että vie noin 29 vattia tunnissa. Ja kilovattinhan menee
1000 vattia, joten siitä voi kulutuksen laskea jotenkin sinne päin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 20:31

En ole huomannut sähkölaskussamme muutosta. Meillä on kannettava kone päällä yötä päivää, melkeinpä jatkuvasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 20:32

Kyllähän se aika hyvin vie. Verrataan vaikka kulutusta televisioon.Kuvaruutuhan tietsikassakin sähköä kuluttaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 20:33

Tuskin paljon sähköä vie..meilläkin kone jatkuvati päällä..eikä sähkölaskuista huomaa..Lepotilaan kyllä laitan,kun en ole koneella..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 20:40

Pöytäkone vie enemmän kuin kannettava. Pöytäkone kannattaa laittaa aina valmiustilaan,jossa on pienenkin ajan poissen ääreltä. Pidemmiksi ajoiksi (esim yöksi) tietsikka kannattaa ehdottomasti sammuttaa kokonaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 20:46

Vanhat koneet vie enemmän kuin uudet.
Uusissakin on huomattavia eroja.
Paikalliselta energiayhtiöltä saat varmaan lainaksi mittarin, joka kytketään pistokkeen väliin. Samalla kun haet mittarin voit tarkkailla myös muiden kotitalouskoneiden sähkönkulutusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 20:55

Katso tiedot laitteiden alta tai takaata tai "Data-lehdestä", minun läppärin alla lukee 20 V ja 3,25 A joten 20V x 3,25A = 65 W, mikä on sen maksimi kulutus, todellinen kulutus riippuu ruudun kirkkaudesta ja prosessorin kuormituksesta ym.
Eli pelkkä läppäri vie aika vähän, mutta pöytäkoneet ja isot CRT-monitorit voi viedä hyvinkin paljon. Esim. 19" Nokia 930C =110 W.
Keskusyksikkö voi olla 200-300 W ja monitori 100-150 W = normaali yht. 300-400 W, sekä muut lisälaitteet.

Lisätty: 03.03.2010 - 21:32

Jos minun pöytäkone olisi päällä 24 h/vrk ja jos sähkö maksaa 0,135 e/kWh,
0,350 kW x 24 h=8,4 kWh x 0,135 e/kWh=1,134 e/vrk=34,02 e/kk=408,24 e/y.
(tosin lepotilassa konepaketti vie vähemmän).
Toivottavasti edes hukkalämpö tulee hyötykäyttöön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 21:53

En ole keskittynyt sähkönkulutukseen vaan käytännöllisyyteen. tuskinpa tää läppäri kululuttaa kovin pajon sähköä. Modeemin ja liikkuvan laajakaistan kk-maksu on paljon suurempi ja luulen että keittokomeron loistepulki jola on aina päällä kuluttaa enemmin sähköä.se sen takia että yöllä näkee liikkua ja toisaalta sen sytytys vie virtaa monen käyttötunnin verran

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.03.2010 - 15:43

Ei ainakaan sähkölaskuissa näkynyt korotuksia, kun kone hankittiin. Ja on melkein aina päällä.