Kannattako elää vanhaksi?

18 vanhukselle lähetettiin 3 banaania jälkiruaksi jaettavaksi keskuskeittiöstä vanhainkotiin täällä raisiossa!Olen seurannut tilannetta ja vaikka hyvähermoinen oon niin kyllä tuntuu jotta "ois kirveellä töitä"!Nämä IHMISET ovat eteemme tehneet niin paljon!Uskotko,että esillä on vain"jäävuoren huippu"?!

Lisätty: 02.03.2010 - 20:02

Asetin ehkä kysymykseni väärin..?Olen vaan huolissani vanhuksien kohtelusta ja tuntuu pahalta kun lääkkeillä vaiennetaan asiakkaat jotta eivät valita.Eu on määrännyt esim.lehmille ulkoiluajat mutta vanhuksista viis....?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.03.2010 - 21:30

Nykyään kaikki mitataan rahassa. Olet yhteiskunnalle arvokas siihen päivään saakka, kun tuottosi on plussan puolella. Elämän kaaresi ja tuottosi kääntyessä laskuun arvostuksesi häipyy kuin pyrstöyskä Saharaan. Voisiko asialle sitten tehdä jotain? Tosi vaikea kysymys, muutama henkilö julkisuudessa yrittää pitää vanhusten puolta - yhtään poliitikkoa ei kyllä tule mieleen.

Kysyjän kommentti

Puhut vähän mutta asiaa...! ;-)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.03.2010 - 14:40

Nykyään taitaa olla niin, että mikään muu ei kannata kuin henkselit!
Samoja piirteitä vanhusten kohtelusta on havaittavissa ympäri suomea.
Tilanne vain pahenee, kun "suuret ikäluokat" tulevat siihen ikään.
Taitavat peräti olla sen "jäävuoren huippu".

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 02.03.2010 - 15:00

Kannattaa, mutta pitää pysyä terveenä ja täysjärkisenä ettei joudu vastaanvanlaista kokemaan. Silloin saa ihan itse syödä koko banaanin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 15:07

jos saisin olla ja elää suht koht terveenä niin sit, mut jos toisten hoidettavana , niin sit en tahtois elää vanhakas ...no hyvä jos he edes saavat ne syödäkseen ... ettei laiteta tarjottimelle vaan , josta he ei niitä saa edes avatuks , saatika syödyx ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 15:10

Ikääntyneiden virhe- ja aliravitsemus on yleistä vanhainkodeissa ja sairaaloissa. Näin kertoo tuore suomalainen väitöskirjatyö, joka koostuu viidestä osatutkimuksesta.
ruohikolla.blogspot.com/2007...kavia.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 15:47

Kannattaa sitä elää vanhaksi jos on varakas ja pystyy kustantamaan oman vanhuutensa itse, tai onni potkaisee ja saa yhteiskunnan kustantaman vanhuuden paikasta jossa heitä osataan arvostaa enempi kuin säästöjen tuomaa (väliaikaista) iloa. Sen yhteiskunnan varoin kustannetun vanhuuden saaminen paikkaan jossa säästöjä ei arvosteta eniten taitaa vain olla lähes mahdoton tehtävä. Totuus on siis se, että vain rikkaan kannattaa elää vanhaksi sillä paraskaan hoitohenkilökunta ei voi missään laitoksessa taistella säästöjen tuomia kurjuuksia vastaan loputtomiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 15:57

kyllä minun mielestä ainakin kannattaa. voisin elää yli 90-vuotiaaksi jos on vaan mahdollista ja terveys sen sallii. itse en ihan usko siihen, mutta sitä asiaa en päätä minä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 16:02

kyllä kannattaa mutta minulla ei ole kokemuksia vanhuudesta suomessa vain vanhuuden vietosta aasiassa .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 16:44

riippuu kenen näkökulmasta asiaa tarkastelee

yhteiskunnan kannalta ei ole kovin kannattavaa jos valtaosa väestöstä elää 'ylivanhoiksi'

yksilön kannalta on aika inhimillistä tavoitella korkeaa ikää ja 'jatkoaikaa', tietenkenkin edellyttäen että ne viimeisetkin vuodet olisivat kohtuullisen mielyttäviä ja ainakin perustarpeet turvattuja

henkilökohtaisesti olen kerinnyt hankkia sen verran eläketurvaa, että varmaan saan oman, ihan kokonaisen banaanin (omalla kustannuksellani) itselleni vaikka eläisin satavuotiaaksi, mutta näin ei suinkaan ole asiat kaikilla
ja sitä näiden nelikymppisten mafian näyttää olevan hyvin vaikea ymmärtää ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 17:48

Kyllä kannattaa elää. On vanha tai keski ikäinen. Toivottavasti saataisiin elää terveenä.Terveenä ollessa nauttii pienistäkin tekemisistä ja olemisesta. Jaksaa olla omaaloitteinen ja vapautta rakastava.Särkyjen kanssa joutuu ihan hel........ttiin ei kukaan jaksa sairaana.Se vie voimat ja halut ihan kaikkeen.Tykkään banaaneista suunnattomast . Toivottavasti saan koko banaanin jos joskus olen toisten hoivattavana.Meidän papparainen sanoi 90.senä laitoksessa ,että tää on kummallinen paikka täällä syödään aina ,yölläkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 18:45

On varmaan ihmisestä itsestään aika paljon kiinni, tuntuuko elämä vielä vanahanakin elämisen arvoiselta. Jos on hyvässä kunnossa, taloudelliset asiat kunnossa ja sukulaisia ja ystäväiä, joiden kanssa olla tekemisissä, niin varmasti tuntuu ihan mukavalta elää vanhuudenpäiviään. Sairaalloisena, vähävaraisena tai yksinäisenä voi helposti ajatella, että mitäpä täällä enää kannattaa kituuttaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 19:10

Ihanaa varmaan elää vanhaksi..jos pystyy itse liikumaan ja saa olla terveenä. Sitten jos joutuu petipotilaaksi..ei ole elämä enään elämisen arvoista..tai pyörätuoli on vaan missä istuu..eikä pysty liikumaan omin voimin..vaan toisten avsutuksella..itse näen näitä tapauksi..kun avustan vanhuksia..ja nuoriakin joukossa..jotka ei pysty itse liikumaan..sääliksi käy sellaisia ihmisiä..
Voi miten onnellinen ihmisen pitäsi olla,kun on terveenä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 19:46

Kerran täällä eletään,uskoisin, joten mikäli terveyttä riittää niin toivotan onnellista vanhuutta kaikille miten sitten vanhuus määritelläänkin. Mikäli olen halvaantuneena sängyssä ja kuulen sekä ymmärrän toisten puheen mutta en pysty liikkumaan ja kommunikoimaan niin mielellään joku letkujen päälle seisomaan jos niitä ei saa irroittaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.03.2010 - 21:21

Sairaana ja kyvyttömänä liikkumaan ei ole vanhaksi elämisessä mitään mieltä. Mutta jos terveys ja järki säilyy, niin mukavaahan se olisi. Jos ja kun vanhainkotiin joudun tai pääsen, niin minun banaanin saa syödä kuka tahansa halukas. ;-) Itse niitä inhoan yli kaiken. :-(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 06:14

Kyllä kannattaa elää, tai ainakin yrittää elää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2010 - 09:04

Tuota ongelmaa ollaan nyt selvittämässä. Edellisen hallituksen vastaava ministeri torppasi esim. prof.Kivelän "vanhusselvityksen" (josta oli itse antanut toimeksiannon).
Ongelmalla tarkoitan vanhustenhuollon epäkohtia.