Mitä eroa on silakalla ja haililla,vai onko niillä eroa?

Avainsanat: silakka haili

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.03.2010 - 13:28

toinen alkaa s-kirjaimella ja toinen h-kirjaimella ;-)

oikeasti:
Kilohaili on silakan eli hailin pienikokoinen sukulainen. Se on niin paljon silakan näköinen, että äkkinäinen ei pysty erottamaan kilohaileja silakkasaaliin joukosta. Paras tuntomerkki on veitsenterävä vatsa. On eroja muitakin: kilohaili on silakkaa pienempi, pää on pieni ja pyöreä ja selkä on vihertävän sävyinen. Pituutta kilohaililla on yleensä 10-15 senttiä.

Lähteet:
kalasivusto

Kysyjän kommentti

mieleni tekee ihan hirveästi paistettuja kokonaisia silakoita,mutta kaupassa on vain fileitä mitkä mielestäni maistuvat saippualta.Terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.03.2010 - 13:33

Silakan toinen nimi on haili eikä sitä pidä sekoittaa kilohailiin, joka on eri kala, samansukuinen kylläkin. Eli tarkoittaa samaa asiaa silakka/haili, ei ole eroa..ks. yst. linkistä aakkosissa kohdasta silakka ja silli: www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/s.html

Lähteet:
www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/s.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.03.2010 - 14:00

Ei mitään eroa. Kilohaili on jo sitten eri kala.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 14:09

Molemmat alkaa ässällä paitsi haili! Sama merenelävä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 14:23

Hailii happaamii,Kyllin mamman tappaamii....joku laulu putkahti menneisyydestä mieleen...pieniä on ne silakat joulukaloiksi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 02.03.2010 - 14:57

Tuolla faktaa:
fi.wikipedia.org/wiki/Silakka

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 18:57

Käytännössä sama kala, ainakin jos mausta puhutaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 19:33

Myöskin silli on suurikokoinen silakka eli haili

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 20:02

www.ahven.net/suomi/maakuntakalat.php

Jossain Kotkan tienoilla ja siitä itään kalan nimi on haili, Kotkasta länteen silakka.
Kerrotaan torikauppiaasta, joka päätyi sodan jälkeen Viipurin torilta Turun torille ja päivitteli ikänsä myyneen samaa hailia ja nyt sota muutti kaiken, jopa kalan nimen. Nyt hän joutuu myymään hailia silakkana.

Kalatalouden Keskusliitto:
www.ahven.net/suomi/ennatys/...skalat.php

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 20:10

Haili on pienikokoisempi terävävatsainen..eli kilohaili. Silakka on suurempikokoinen ja pulleampi muutenkin..Isä laittoi aikanaan näitä kilohaileja suolaan..mistä tehtiin talvenmittaan..silakkalaatikkoa,keittoa ja suutarinlohta...eli etikkaliemeen missä oli paljon sipulia seassa..oli niin mahdottoman hyviä..tuli taas kerran isä mieleen..
Hailia taas halstrattiin hiiloksella..mitkä senjälkeen käytetiin suolavedessä..