Lauhtuva sää ei armahda omakotitalon asukkaita. Mitä muuta lumikuorman lisäksi voi katoilla tapahtua?

Lisätty: 02.03.2010 - 10:45

yle.fi/alueet/hame/2010/03/l...origin=rss

Avainsanat: lumimassa katolla

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.03.2010 - 18:52

Ainakin täällä Keski-Suomessa kävi niin, että kerrostalon ylimmän kerroksen asunnon katosta alkoi vesi vuotaa. Tuli kiire tyhjentää katto lumesta ja ryhtyä korjaamaan vuotokohtaa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.03.2010 - 08:22

emännän katolle komentama kiukkuinen isäntä saattaa tipahtaa, niinkuin on jo useammassa paikassa käynytkin

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 02.03.2010 - 08:41

Voi myös käydä niin että alhaalta päin tuleva lämpö tekee jääpolannetta ja se sitten pikkuhiljaa alkaa sulaa ja tiputtaa vettä välikaton villoille jotka vuorostaan tuuppaavat vetensä sisäkaton kautta torppaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 10:35

Tämä katto on nähnyt paljon enemmänkin lunta, eikä katolla ole käynyt kukaan sitä lapiomassa.
Täytyy nyt "huolestuneena" seurata toiset kuusikymmentä vuotta, josko jotain ikävää tapahtuisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 10:45

Ei armahda ei,mutta silti asuisin mieluummin omakotitalossa,kun kerros kasarmissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 11:03

jääkokkareita tuli meitin katolta , mut onnex ei isäntä, no onnex ei hää siel ollutkaan ... vaan täält maasta käsin sitä lumi massaa tiputteli ...niin ja tikkailta , ois niistkin voinut kyl tippuu , mut onni et ei niin tapahtunut ... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 11:36

Voihan siinä käydä että menee läjään .Se on sitä kauheinta. Mikä aina pelottaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 13:54

Lunta kertyy kaikille katoille, mitä isompi ja kevytrakenteisempi rakennus sitä helpommin katto sortuu. Halleja on sortunut. Omakotitaloissa ei vahingoille niin kovin suurta riskiä ole, sitä on viime päivinä yritetty kertoa. Mutta jos vahinkoja tulee, niitä ei vakuutus korvaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 16:05

Se omakotitalon juuri viime vuonna uusittu katto voi lumenpudotusten yhteydessä naarmuuntua ja talon hehkeä emäntä suutua ensi kesänä kun katto ei kiiltelekkään enää iki-ihanasti ilta-auringossa. Voi sitä käydä niinkin, että isännän kallis ja vaivalla katolle (emännän avustuksella tietysti) laittama sateelliitiantenni lakkaa toimimasta kun emäntä ei enää suostu viikon seitsemättä kertaa kiipeämään katolle sitä putsaamaan lumesta ja isäntäkään itse ei sinne pääse milloin minkin syyn vuoksi. Tietenkin voi käydä myös niin ettei perheen pilttienkään ( niiden pikkuisten joka eivät koskaan tee ilkeysiä, vahingossa vain rikkovat ja hukkaavat tavaroita, haukkuvat muita jne) järki riitä pysymään katolla vaan he tulla humpsahtavat sieltä pois lumenluontien lomassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2010 - 20:37

Kyllä se on vaara,että alkaa vettä jostakinkutta tulemaan sisätiloihin,kun tuli suoja..Mitäs sitten keväällä,kun lumet sulaa..miten monen kellarit täyttyy vedellä??Onneksi viimekesänä meille tehtiin salaojitukset..