Oletteko olleet luomassa lunta katolla?

Kymmenet luojat on putoilleet katoilta;
Kannatta jättää luojan tehtäväksi moinen homma,
www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...5253289029

Avainsanat: lumenluojat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.02.2010 - 20:01

no se luoja hoitelee homman liian hitaasti (ainakin loivalta viistokatolta)

kahteen otteeseen olen ollut tekemässä niitä hommia,
silloin ensimmäisellä tuli tipahdettuakin,
se kummenpi homma ollut (kolmesta metristä kasmetriseen hankeen) astuin vain reunalta ohi,
muuta ei sattunut kuin vähän korviin (se akkaväen kamala huuto)

Kysyjän kommentti

Luoja on luonut tarpeeksi meillekin. Nuoret miehet ovat fiksuja, laittoi 0,6x0,6 m2 levyn teleskooppivartiseen oksasahan päähän ja alhaalta taikoi mökin katolta lumet alas.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.02.2010 - 14:47

En ole luonut, ja vähän huolestuttaa kun en tiedä pitääkö niitä lähteä alas puskemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2010 - 15:10

Meillä oli talkooporukkaa lumia tiputtamassa..minä vaan kokasin syömiset ja kahvit..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2010 - 15:23

Tuossa ulkoilureissulla katselin kun loivat lunta autokatokselta.
Onhan se mukava katsella ihmisiä ahkeroimassa lumen kanssa.
Ittestä ei oo niin väliä juu...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2010 - 16:00

tänään olin lumitalkoissa, mutta alhaalla, rankkaa hommaa silti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2010 - 16:13

Viime keväänä vaihdettiin tiili peltiin,lumi tulee itsekseen alas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.02.2010 - 16:16

Jospa nuo taloyhtiön huoltoporukat tekisivät sen tarpeen vaatiessa. Minun ei onneksi tarvitse sitä tehdä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2010 - 16:31

Kyllä olen. Tänä aamuna oltiin katolla. Useamman ihmisen voimin pudoteltiin rivitalomme molempien osiien katoilta lunta pois. Meillä kaikilla jotka katolla olimme oli turvaköydet .Niiden toinen pää oli kiinni vyötäisillä olevassa vyöremmissä ja toinen pää katolla kulkevassa turvakaiteessa. Näin varmistimme ettei putoamisia pääse tapahtumaan, Lisäksi huoledimme siitä, ettei alhaalla olijoillekkaan pääse sattumaan vahinkoja lumen pudottelusta. Vain hölmöt menevät katolle lunta pudottelemaan ilman kaikkien (niin pudottelijoiden itsensä kuin muidenkin) turvallisuuden varmistamista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2010 - 16:39

Tänään menimme mökille isännän kanssa tarkoituksena katon putsaaminen lumesta. Iloinen yllätys. Siellä kaksi poikaamme olivat lapioineet ja kolanneet jo kolmanneksen katosta. Ja kolmas poikakin tuli apuun. Eikä kukaan pudonnut katolta, paitsi tietenkin hyppäsivät sitten lopuksi komeaan lumikasaan. Poikia kun ovat. Voi sitä lumen määrää, mikä siitä kertyi maahan ja rapuille ja sireenipensaan ja ruusupuskan päälle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2010 - 19:35

Oli torstai iltana katto talkoot.Saimme avuksi notkeita nuoria miehiä.Kamalan korkealla ja jyrkkä erittäin liukas iso 250m katto ,jossa olikin 1.m lunta monessa paikassa.Nyt olisikin tupla painot päällä.Onneksi on huoli pois. Pojat oli ihan märkiä hiestä vaihtoi paitaa kolmekertaa .Menivät vuorikiipeijän valjaissa ja köysissä ihan kuin tartsanit.Toinenpää oli kiinni koivussa ja välillä raktorissa.Se oli onnemme että saimme urheat nuorukaiset avuksemme.Sanoivat että ensimmäinen noin vaikea ja erittäin liukas katto.Silti lumi pysyi lujasti siellä.

Lisätty: 27.02.2010 - 19:37

Lämmitin heille piha saunan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2010 - 20:06

Ei ole tarvinut sitä riskiä ottaa sillä huoltoyhtiöllehän siitä maksetaan. Jännittää mikä on tilanne mökillä keväällä sillä vakuutus ei kata lumivaurioita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2010 - 23:22

Viimeksi eilen ja kyllähän oli taas homma...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2010 - 05:24

En ole, enkä mene.
Odotan edelleen sitä ensimmäistä uutista omakotitalon kattoromahduksesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2010 - 12:19

Tuli viime yönä alas hirveä kasa. Jos olisi alla ollut niin samoin olisi käynyt kuin sille papalle Asikkalassa;
www.ess.fi/?article=272686
Pelastus - ja sairaanhoitoihmiset kiittelevät sitä ohjetta että pitää kiivetä katolle lumihommiin, olikos se ympäristöministeri Enestam joka oli asiasta erittäin huolissaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2010 - 17:23

En ole katolle itse kiivennyt mutta kahvit keittelin rivitalomme miesväelle, jotka katolta lumet alas pudottivat. Onneksi katolta putosivat alas vain lumet ja miehet laskeutuivat turvallisesti tikkaita myöten. Talomme pikkuväkikin oli toimituksen ajaksi paimennettu sisätiloihin.