Voiko liike periä vakuutuksen omavastuu summan asiakkaalta?

Kaveriltani tippui tavaroita liikkeessä lattialle ja niihin tuli jälkiä. Hyllytelineet joilla tavarat olivat oli kiinnitetty todennäköisesti huonosti. Ei ollut lappua ettei saa koskea. Liikkeen myyjä oli sanonut, että heidän vakuutus korvaa vahingon ja ei tarvitse huolestua. Oli kuitenkin ottanut kaverin yhteystiedot ylös. Useita viikkoja myöhemmin kaverini sai laskun liikkeestä, jossa vaaditaan omavastuu osuutta maksettavaksi?
Mielestäni tätä ei tarvitse maksaa. Onko jollain neuvoja asiaan?

Lisätty: 23.02.2010 - 07:19

Kiitoksia vastauksista.

Tosiaan kun puhutaan puhtaasta vahingosta eikä tahallisesta teosta. Niinkö JUSTUS kommentoi, että omavastuuosuutta ei voi periä. Tätä vastausta juuri hain. Virheellisesti kauppiaskin toimi kun sanoi, että asia on ok ja tarvitse murehtia sillä sen enempää. Silti lähetti firmansa nimissä 600€ laskun.

Avainsanat: turha perintä vastuu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.02.2010 - 18:32

Yritys ei voi periä oman vakuutuksen omavastuuta asiakkaalta. Omavastuu osuuden joutuu maksamaan yrittäjä, ei asiakas. (Varma tieto, tapahtunut vähän vastaavanlainen tapaus).

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.02.2010 - 18:11

Varmaan riippuu tilanteesta. Jos voidaan todistaa, että asiakas huolimattomuuttaan aiheutti vahingon, voidaan häneltä vaatia vakuutuksen omavastuun maksamista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2010 - 18:20

Kannattaa soittaa paikalliselle kuluttaja neuvojalle.Minä tekisin niin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2010 - 18:28

Riippuu tilanteesta.Jos asiakas huolimattomuudestaan rikkoo jotain kaupassa, saattaa tulla korvausvelvollisuus. Tuntuu ainakin järkevältä ja kohtuulliselta. Ei kait kaupoissa ihan mitä tahansa tehdä.kauppahan ei ole tuossa tapauksessa vahingonaiheuttaja vaan asiakas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2010 - 19:56

Joskus käynnyt kaupasa vahinko..enkä ole joutunut maksamaa omaavastuuta.