miten ennen lähetettiin viestejä, kun ei ollut puhelinta

auttakaa mua!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

uma
Vastattu: 14.08.2008 - 19:54

Se oli niin yksinkertaista, kirjoiteltiin kirjeitä. Ja voi että oli mukavaa saada postissa kirjeitä ja kortteja. Nyt ei tule muita kirjeitä kuin laskuja! Tää oli vissiin jälkeen savumerkkien...meinaan tämä kirjeiden kirjoittelu.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.08.2008 - 20:10

Kerrottiin tutulle joka oli menossa siihen suuntaan missä viestin saaja oli

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2008 - 20:50

Joops, näin tää meni ennen kännyköitä/nettiä; käytiin kysymässä (soittamas ovikelloo/koputtamas oveen; tuuks sää ulos, jos ei, niin koska nähdään ja missä?. Tai kaverille sanottiin, et jos näät sitä ja sitä niin kerro sille, että.... tai ihan lankapuhelimella (jos sellanen oli, ja makso paljon soittaminen), niín piti vaan muutamaan lauseeseen tiivistää sanomansa ja lopettaa puhelu mahd. nopeasti. Ei mitään; öööööö. no ..... ei mul mitäääään.... muuten .....vaaaan... haukotus -juttuja, niikuin nykyään kännykällä.
Ja niin kuin yllä sanottiin, niin kirjeillä ja korteilla, jos ei ollut kovin kiire asialla ja sit ne suusta suuhun menevät viestit myös, tietty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.08.2008 - 20:56

Kirjeet ja kortit, tai mentiin käymään.

Lähteet:
www.omapää.fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2008 - 21:57

Silloin ei tarvittu mitään kännyköitä. Sovittiin asiat ennen, pistettiin sana kiertämään ja jollekkin ilmoitustaululle, tavattiin esim. kaivolla, ja jos täytyi kauas lähettää viestiä, pystyi aina kirjoittamaan kirjeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.08.2008 - 22:32

Savumerkkeillä mentiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.08.2008 - 22:32

Savumerkkeillä mentiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2008 - 09:13

Kirjeillä,morsettamalla,savumerkein,jos niin kauas halutaan palata.
Sana kulki myös suusta suuhun aika nopeasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2008 - 10:49

Kirjekyyhky toimi pitkään viestin viejänä:

Egyptiläiset käyttivät jo kauan sitten kirjekyyhkyjä viestinviejinä. Pariisin piirityksen aikana 1870-71 lähetettiin kirjekyyhkyjen avulla saarrettuun kaupunkiin yli miljoona tiedotusta. Kyyhky kantaa kirjettä kevyessä säiliössä, joka on kiinnitetty sen jalkaan.

Ensimmäisessä maailmansodassa Ranskan armeijan kirjekyyhky Vaillant lähetti vaikeassa tilanteessa viestin rintamalta päämajaan. Kyyhky lensi myrkyllisten taistelukaasupilvien läpi, ja kuoli päästyään lakkaan. Ranskan valtio palkitsi Vaillantin kunnianosoituksin, se on nyt täytettynä nähtävillä sotamuseossa[1].

fi.wikipedia.org/wiki/Kirjekyyhky

Sähköttämällä Samuel Morsen kehitettyä viivoista ja pisteistä koostuvat morse aakkoset:

1800-luvun puolivälistä alkaen yleistynyt lennätin oli ensimmäinen laajasti myös yksityisten viestien välittämisessä käyttöön tullut nopea pidempien matkojen viestintäväline. Normaalissa viestinnässä sen pikkuhiljaa korvasivat puhelin ja teleksi.

fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A...k%C3%B6tys

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2008 - 11:54

muistuu mieleen 35 vuotta sitten käytiin tansseissa kirkonkylällä ,keskiviikkon,perjantain.ja lauantaina,yleensä polkupyörällä noin 8 kilometriä matkaa,joka talosta oli aina joku nuori siellä,tansseissa niin asiat kulki tosinopeasti,kaikki naapurit tiesi seuraavana päivänä niin hyvä kuin huonot asiat?