Muistatteko siirtomaatavarakaupat?

ruotsiksi: kolonialvaruhandel
Vanhat ukot puhuivat niistä, mutta ei mennyt perille mitä maata niissä myytiin?

Avainsanat: siirtomaatavara

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.02.2010 - 11:15

Ja kaikkea muuta hyvää jota oli tuotettu siirtomaista. Siis maista jotka oli siirretty kauas pos kotoa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.02.2010 - 10:15

Etelän hetelmii ja kohvii.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2010 - 10:49

oli niissä pippuriakin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2010 - 11:49

se sekatavarakauppa, yleensä kuivaa tavaraa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 21.02.2010 - 11:55

Sekatavarakaupaksi minäkin kuulin niitä kutsuttavan, ja olin sellaisessa töissäkin vähän aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2010 - 11:56

Tarjolla oli mm. hedelmiä, kahvia ja teetä, yleensäkin tavaroita ja tuotteita joita ei Suomessa kasvanut tai tuotettu. Kyseisiä myymälöitä oli kaupunkialueella lähes joka puutalon kivijalassa, eli yhdessä korttelissa saatoi olla pari kolmekin siirtomaatavaraliiketta. Samalla tavoin löytyi myös pieniä maitokauppoja joka korttelista. Niissä myytiiin meijerituotteita, esim. maitoa asiakkaan astiaan (maitokannuun).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2010 - 01:14

Juu, kävin semmoisessa 50-luvun alussa ostamassa viitosella lakritsia.
Saatoin sitä ennen ulista vinttihuoneen äitiliiniltäni ikkunan alla (kesällä) tuntitolokulla näin sanoen:
-Puota viiiitonen, puota viiitonen! Joskus puotti.