Oliko opettaja koulukiusaaja 60 luvulla ?

Opettaja valitsi 2 oppilasta jotka valitsivat vuoronperään joukkueensa. Kyllä vi.......i olla joka urheilutunti olla viimeinen mihin joukkueeseen kuulun. Mutta kyllä oli koko koulu katsomassa kun ajoin polkupyörääni yhdellä etu / taka pyörällä. Olin rakentanut mitä erikoisempia pyöriä joille riitti katsojia välitunnilla. Pravuurini oli etuveto polkupyörä. Ps. suo siellä vetelä täällä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.02.2010 - 21:28

kaikkia 60-luvun kasvatusmenetelmiä ei enää tänäpäivänä hyväksytä, tuskinpa niitä silloin kiusaamisena pidettiin, toisinin olisi tänään

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.02.2010 - 21:26

60 luvulla maikka katsoi varmaan ensin vanhempien varallisuuden ja sen mukaan kohdeltiin koulussa
itse törmäsin urheilu kilpailussa siihen että minun olisi pitännyt kuulua norjaan lähtevään koulujen kilpailuun
mut mitenkäs kävi opettaja pahoitteli oli kuullemma katsonut minun syntymävuoden väärin toivittavasti maikka kääntyy haudassa kun sitä muistelen en pihkävihainen ole

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2010 - 21:29

Meillä oli oikein kunnianhimoinen nais opettaja.Olin 10v.tta ja taasen valkattiin koulujenvälisiin hiihtokilpailuihin hiihtäjät.Arvasin että minut se ottaa, tahdon tai en .Keksin jo verukkeita ettei tarttis osallistua.Enhän suostunut tuomaan suksia. Mutta opettaja lupasi omat sukset ja monot.Kyllä oli karvas pala.Sanoin että katkaisen ne .
Kisat tuli ja osallistuin ,maalissa oksensin.Hyvin meni ja olin 3.s.meitä oli yli100 osallista.Meneekö tämä koulukiusauksen piikkiin. Ei ainakaan silloin vuosi oli1962. Kyllä sai siihenaikaan karttakeppiäkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2010 - 21:51

Minuunki tuo pyörien teko puree; on tullut tehtyä tandemeita,kolmipyöräisiä,yksipyöräisiä ym virittelyitä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2010 - 22:01

En käynyt enään koulua 60 luvulla..koulut tuli käytyä aikaisemmin..Ei silloin ainakaan opettajat olleet kiusaajia..olivat ihan mukavia..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.02.2010 - 01:41

50-luvulla olivat ainakin jotkut opettajat sellaisia. Jos kutimeen tuli silmäpako, niin opettaja löi karttakepillä sormille ja käski purkaa koko sukan tekeleen. Ja kömpelöiden lapsien haukkuminen jumppatunnilla oli aika kamalaa kuunneltavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2010 - 02:08

Täydellisen asiantuntemattomuuden suomalla varmuudella (useimmat) on hivelevää vastata.
Itse kysymykseen: Höpsis, ei silloinkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2010 - 08:19

No,jos kiusaamiseksi katsotaan sekin kun ope veteli korville niin,että tärykalvo räjähti kokonaan pois ja kolmikymppisenä se oli pakko leikata.Kyllä ne opettajat diktaattoreita siihen aikaan oli ja nykyään ne eivät saa kunnolla edes nuhdella kun oppilas on jo käräjille viemässä!

Lisätty: 20.02.2010 - 08:32

Mun sormet on aika pitkät.Ne tais venyä kun opet veteli karttakepillä sormille pulpetin päällä....Lohdutukseksi sain kuitenkin anoa köyhäinapuna anorakin tai monot.No,ruskea anorakki piti aina ottaa kun mitäs minä monoilla kun en omistanut suksiakaan....

Lähteet:
Kokemukset oli kovia niistä opeista....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2010 - 08:35

Ei taidettu kiusaamisesta silloin puhua, mutta tällaiset jutut olivat siihen aikaan "normaaleja" :
Karttakepillä sormille, tukkapöllyä, huutamista naama vääränä, ravistelua olkapäästä yms.
Näiden lisäksi oli niitä pakkoja: pakko syödä lautanen tyhjäksi, syöt ja itket, oksennatkin. Pakko hiihtää, pakko juosta ja muutenkin urheilla jne. Lisäksi vielä oli ne maikat jotka meilläkin kohtelivat oppilaitaan varallisuuden mukaan. Jos jotain ei osannut opettajalta ei ainakaan saanut mitään tukiopetusta tms. Joten en ihmettelisi jos minunkin ikäpolvesta löytyisi traumaisia ihmisiä...näin ei kuitenkaan liene. Me nielimme, kestimme ja kotona sitten itkimme. Minä olin huono matikassa ja se erittäin veemäinen opettaja sai aikaan sen etten jatkanut koulunkäyntiä vaikka muuten todistusteni keskiarvo oli aina yli 8, joskus jopa yli 9. Pelkäsin niin paljon laskemista, että vasta nyt lähihoitajakoulutuksessa sain hyvää opetusta ja tähän saakka kaikki yli ymmärrykseni menevät asiat selvisivät. Joten kyllä on ajat ja tavat muuttuneet. Opettajan käytös, sivistys, ammattitaito ja empaattisuus merkitsevät paljon tänä päivänä. Myös se, että miten hän saa luokan pysymään kurissa. Siinä tarvitaan todella diplomaatin taitoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2010 - 10:19

Kyllä oli ainakin minulla,veti leteistä tunnilla. Sekä hermostui pojille nosti tukasta mollemat pojat seinälle. kovaa oli se aika koulussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.02.2010 - 16:39

Alakoulua kävin 60 luvulla enkä muista että ikinä olisi opettaja ollut puolueellinen. Meillä oli aivan ihana nuori opettajapariskunta opettamassa. Vaimo opetti 1 - 3 luokkaa ja mies 4 - 6 luokkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2010 - 17:29

viiskytäluvulla opettajina oli aika monta sodassa enemmän tai vähemmän hermonsa menettänyttä maanpuolustajaa

näiltä sankareilta sallittiin kaikenlaisia temppuja jotka ei käynnyt muilta, eikä varsinkaan nykyaikana olisi mahdollisia

esimerkiksi: kun purkan syönti tunnilla oli kiellettyä niin Irokeesi (yksi näistä sankareista) jonkun siitä puuhasta yllättäessään otti purkkaklöntin ja sotki sen onnettoman sääntörikkoja tukkaan, ja sotkikin perusteellisesti

ei se ollut kiusaamista, se oli kasvatusta, niin meille kerrottiin ja siinä uskossa kasvettiin