Söitkö pikeä lapsena ?

Me rakennuksilta haettiin pikeä johon laitettiin suolaa ja sokeria. Kävi purkasta hyvästi.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.02.2010 - 21:32

maistettuhan on sekin,
setä oli laivalla töissä ja meillä kyllä purkkaakin piisasi jo hyvin varhaisessa vaiheessa

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.02.2010 - 20:20

" Kaupallinen purukumi keksittiin Yhdysvalloissa jo 1800-luvun puolivälissä. Suomessa piki vaihtui purkkaan, kun Hellas aloitti 30-luvulla purukumin valmistamisen."

Mutta en kyllä koskaan edes tiennyt, että pikeä voi käyttää purkan korvikkeena.Enkä myöskään ole pikeä syönyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2010 - 20:35

No en ny varsinaisesti syöny, mutta kun tuol Valkeakoskella asui tätini ja siellä tietä asvaltoitiin, nii johan piti sieltä hakee sitä hieman jäähtynyttä pikee ja se kävi ihan purukumista... siihen aikaan ei oikein viel Suomes purkkaa ollunna (oon kuitenkin syntyny jälkeen ensimmäisen maalmansodan) ja jos olikin, niin niin kallista ettei ollunna rahaa ostaa:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2010 - 21:03

Kylläpä tuli pikeä pureskeltua penskana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2010 - 21:11

Kaverit kyllä pureskeli sitä ja ihmettelin, mitä se oikein on.Kerran sitä tarjottiin minullekkin ja epätietoisena laitoin suuhun ,sitten sylkäsin ei ollut hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2010 - 21:15

Ilman muuta 50 luvulla kun töölöössä piettiin pihoja oltiin siellä työ miesten harmina
oli vain huoli miten voita riitti jalkaphjien putsaukseen kun se oli parhain millä piki lähti jaloista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2010 - 21:18

En kyllä suhuni pistänyt..mutta kyllä haju on tuttu..lapsuudesta..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2010 - 21:29

Tulihan sitä pureskeltua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2010 - 21:41

Pitihän sitäkin testata.En nyt sentään syöny.Pureskelin kyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2010 - 21:52

joo on sitä tullu pureskeltua

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2010 - 22:53

Nyt kun kysyit muistini mukaan olen syönyt pikeä ja tuoretta vehnää samoin pidettiin purkkana

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2010 - 23:01

En ole kokeillut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.02.2010 - 01:33

Tuli sitäkin kokeiltua kerran, mutta oli niin pahaa että toista kertaa en suuhuni laittanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2010 - 14:10

Pikkutyttönä tuli kerran pureskeltua, mutta mahaan asti se ei päätynyt, niinkuin kävi ensimmäiselle oikealle purkalle jonka sain =)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.02.2010 - 16:36

Kaikkea mahdollista puruista lähtien olen suuhuni tunkenut, mutta en muista pikeä syöneeni. Eikä se muuten olisi ollut mahdollistakaan, heikkatien varressa kasvaneelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2010 - 12:02

Kyllä söin. Muistan vieläkin sen maun ja tarttui kivasti hampaisiin. Kun silloista kotitaloamme rakennettiin, minulla oli oikein onnenpäivät siinä vaiheessa, kun pikeä levitettiin pohjatöiden yhteydessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2010 - 17:16

piettömästä lapsuudestakohan se sitten johtuu etten ole koskaan oikein purukumin jauhamiseenkaan innostunut ?