Tietävätkö napsulaiset mikä oli telefaksi tai putkiposti joka on vieläkin käytössä ?

Avainsanat: telefaksi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.02.2010 - 15:37

Faksi eli telefaksi on tietoliikenneteknologia, jota käytetään välittämään kopioita fyysisistä dokumenteista matkojen päähän puhelinverkon välityksellä.
Putkiposti on nopea postijärjestelmä, jossa kirjeet kulkevat putkia pitkin ilmanpaineen työntäminä.
Putkipostiviestit kulkevat yleensä pienissä suljetuissa sylinterinmuotoisissa koteloissa, joiden läpimitta on vain hiukan pienempi kuin putkien läpimitta. Sylinterit saadaan liikkumaan putkissa yli- tai alipaineen avulla, toisin sanoen puhaltamalla tai imemällä. Ne voivat saavuttaa 30 kilometrin tuntinopeuden.

Lähteet:
wiki

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.02.2010 - 15:46

kumpaakin olen työpaikoilani joutunut aikanaan käyttämään, eli varsin hyvin tiedän

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.02.2010 - 16:28

Telefaxia on tullut käytettyä autoja tilatessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.02.2010 - 16:38

Molempia olen käyttänyt elikkä tiedän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2010 - 17:38

Täs on viisi koriata tyttöö ja meil on telefaksi
pistä viesti tulemaan
niin meitä tulee kaksi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2010 - 18:34

Tuttuja vanhahkoja keksintöjä. Telefaksin etuna on ettei tarvitse skannata kuvaa tai tekstiä mikäli ei tule johonkin artikkeliin. Putkiposti on lyhyiden matkojen nopea väline jolla voi lähettää mitä putkeen mahtuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2010 - 18:53

Minun täytyy tunnustaa että faxin tiedän, mutta muuta en.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2010 - 20:24

Tuttuja juttuja ..kun olin työelämässä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2010 - 02:22

Mää tiiän kans! Miten niin ... OLI?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2010 - 03:14

Jep.
Putkiposti oli ainakin sellainen että naapuritalosta tuli narun kanssa viesti,
"tuletko taas nuijittavaksi stiga lätkäpelissä".
Tulin ja hävisin mutta kesäsiirtolassa voitin koko turnauksen, kiitos vanhemmille pojille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2010 - 15:56

Molemmat ovat tuttuja, kuuluvat samaan aikauteen kuin telex. Sitähän ei enää nykyään ole käytössä oikeastaan missään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2010 - 17:54

Molempia olen joskus joutunut käyttämään. Jotkut firmat vaativat vieläkin sähköpostin sijasta vahvistuksen faxilla. Putkipostia ei ole enää viimeaikoina näkynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2010 - 14:47

Telefaxia olen käyttänyt ja edelleenkin silloin tällöin käytän .
Putkipostia en ole koskaan käyttänyt, tiedän kyllä mikä se on.