Miten puuhellalla tai leivinuunissa laitetaan ruokaa?

Puuhellan toimintavan tiedän jotenkuten, mutta leivinuunia en ole koskaan nähnyt käytössä. Eniten askarruttaa, että miten noiden lämpötila saadaan pysymään tasaisena tai, että mistä sen lämpötilan yleensäkään tietää. Entä miten kauan ne lämmittävät kotia ja paljonko niihin menee puita per lämmityskerta?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.02.2010 - 11:53

Puu-uunia lämmitetään tarpeeksi eli aika kuumaksi. Lämpö siellä on todella tasainen ja pysyy pitkään. Hyvin lämmitettyyn puu-uuniin voi jättää ruokaa kypsymään myös yön ajaksi. Maalla meillä on puilla lämmitettävä leivinuuni kodinhoitohuoneessa, en luopuisi siitä koskaan vapaaehtoisesti.
Puuhellan käytössä ei ole mitään ihmeellistä, puita vaan poltetaan koko se aika jolloin ruokaa valmistetaan.
Pellit saa laittaa kiinni vasta sitten kun tuhka on ihan mustaa tai mitään palavaa ei ole enää jäljellä (eli käytänössä mieluummin liian myöhään kuin liian varhain).

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.02.2010 - 07:06

Puuhellalla keitetään tai paistetaan periaatteessa samoin kuin sähköhellallakin. Leivinuunin lämmityksen jälkeen riippuu vähän leivonnaisen paistamisesta tai ruuan kypsentämisestä laitetaanko se kuinka kuumaan vaan annetaanko uunin ensin vähän jäähtyä. Ilman uunin lämpömittaria selviytyy vain kokenut joten kannattaa käyttää siis lämpömittaria. Itse käytän kinkun paistomittaria josta nään kuinka kuuma leivinuuni on. Meillä on nyt pakkasilla lämmitetty uunia joka päivä, mutta ilmojen lämmettyä riittää lämmitys joka toinen tai joka kolmas päivä. Koko talo lämpiää hyvin. Täytyy sanoa, että täällä uunin muurannut muurari on todellakin ollut ammattinsa taitaja. Myös puut ovat hyviä ja koivuhalkoja ei tarvitse laittaa edes uunia täyteen, kun lämpöä tulee ja sitä riittää hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2010 - 07:54

Puuhella on päivittäiseen ruoanlaittoon tarkoitettu tulisija.
wikikko.info/wiki/Puuhella

Yleispäteviä leivinuunin lämmitysohjeita ei ole olemassa, sillä jokainen uuni on yksilö.
yle.fi/kodinkaantopiiri/leivinuuni.htm

muistettava myös ostaa häkävaroitin, varsinkin jos ei ole tottunut puilla lämmittäjä, ettei laita peltiä liian aikaisin kiinni.

Mariaanalla hyviä omakohtaisia ohjeita myös.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2010 - 19:51

Mikä tämä tällainen kysymys oikein on?Jos osaa yleensäkään laittaa ruokaa, niin on ihmeellistä, jos puuhellat sun muut tuottavat vaikeuksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2010 - 20:14

Puuhellalla laiteen samalla tavalla ruokaa..kun muillakin helloilla..mutta pitää poltaa puita..että hella on kuuma..
Leivinuunissa poltetaan puut...ja hiilet tynnetään takaosaan...ja pellit kiinne,että lämpö säilyy..Kannattaa käyttää mittaria..niin näkee lämmön..
Ensimmäistä kertaa kun paistoin joulutorttuja leivinuunissa...olivat ihan hiiltyneitä kun avasin uunin luukun..oppirahat pitää maksaa..
Joulukinkun paistan aina leivinuunissa..tulee todella ihanaa..Ja jälkilämpöön laitan puuroja muhimaan..
Leivinuuni kestää pitkään lämpösenä..
Siellä on hyvä hauduttaa lihaa..mikä vaatii pitkän kypsymisajan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.02.2010 - 21:45

Kannattaa ostaa kunnon lämpömittari jolla seuraat sen uunin kuumuutta. Jos on liian kuuma paistettavalle ruualle niin odotan että lämpö tasautuu vaaditulle tasolle. Vaikka se lämpö siellä laskeekin, niin ruoka kyllä kypsyy kunhan on tarpeeksi kauan. Kokeilemalla kaikesta parhaiten siihen jujuun pääset kiinni.