Käytkö sinä luovuttamassa vertasi?

Itse rupesin käymään verenluovutuksessa Konginkankaan turman jälkeen. Tänään en mennyt luovuttamaan, kun on joku flussa taas vaihteeksi.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.08.2008 - 16:01

Mä pyrin käymään luovutuksessa puolen vuoden välein. Mulle on luovutusta jopa suositeltu korkean hemoglobiiniarvoni vuoksi. Toisekseen terveen ihmisen verta tarvitaan aina eikä sitä koskaan tiedä, milloin omalle kohdalle tarve sattuu. Suosittelen lämpimästi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.08.2008 - 20:56

En enää, aikoinaan aika ahkerastikin, kirjanpito sekosi jossain vaiheessa, mutta jossain sielä 60 ja 80 pussin välillä taitaa olla osuunteni niihin talkoisiin.

Pieni vaiva ja hyvä mieli, kannustan kyllä käymään

Lisätty: 14.08.2008 - 10:29

oma luovutuskierteeni katkesi ensin pitkään muualla oloon ja sittemmin SPR:n 'ikärasismiin' , mutta eiköhän se oma osuus tullut jotenkin hoidettua

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2008 - 21:21

Verenluovutus on todella tärkeä asia ja nostan hattua niille, jotka näin tekevät ja pelastavat mahdollisesti muiden elämän. Itse en ole käynyt luovuttamassa verta, enkä tiedä miksi?

  Ilmoita asiaton vastaus
uma
Vastattu: 13.08.2008 - 21:29

Olen käynyt luovuttamassa 10 kertaa, mikä on tietenkin vähän. Ei ole aina aikataulut sattuneet. Hyvä asia kuitenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2008 - 00:11

Käyn noin 4 kk:n välein. SPR:ltä tulee muistutus puhelimeen, kun aika on täysi ja voi taas luovuttaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2008 - 08:46

Kävin aikoinani ja minut myös hälytettiin usein paikalle,koska hemoglobiini-arvoni on 174 ja sitä tarvitaan.
Eräänä päivänä puhelin soi,kiireellinen tapaus,tule heti.
Sisareni soitti samaan aikaan,että Wallacilla on pula verestä(lääkekehitysfirma).Lopetin luovuttamisen siihen paikkaan,koska sisareni kertoi,että kaikki heidän verensä tulee Punaiselta Ristiltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2008 - 09:15

Käyn. Minä myöskin kannustan kaikkia kynnelle kykeneviä käymään. Se on kuin rahaa pankkiin laittaisi. Ei koskaan tiedä, milloin itse saattaa tarvita.

www.veripalvelu.fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2008 - 10:30

Kävisin kyllä mutta suoniani ei kuulemma löydy ja jo pelkästään yhden putken saaminen on työn takana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.08.2008 - 12:22

Käyn kaksi kertaa vuodessa jos vain veren arvot sallivat. Synnytyksen jälkeen menetin litran verta ja toipuakseni nopeasti otin luovutettua verta enkä kadu. Toivon auttavani muita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2008 - 21:48

Olen niin nuori, etten taida kelvata... ;P Ja se sattuu! X___x

Mutta kun olen aikuinen, luultavasti luovutan verta. Pieni pistos jonkun hyväksi, en itse menetä muuta kuin vähän verta, joka on pienen kivun veroinen. Aion miettiä asiaa, mutta kyllä, voisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2008 - 22:48

Kaksi kertaa olen käynyt. Toisella kerralla pyörryin.. taisi olla hemo liian alhaalla ja nousin turhan nopeasti ylös. Nyt en ole käynyt kun olen matkustelun takia aina jossain karanteenissa.

Suosittelen käymään, siitä saa hyvän mielen ja pullakahvit päälle. Itselläni teki aluksi häjyä ajatus siitä, että omaa vertani johdetaan letkuun ja näen sen lilluvan jossain pussissa, mutta kun sitten vain menin luovuttamaan, niin yllätyin kun koko toimenpide ei tuntunutkaan miltään eikä edes tehnyt häjyä. Lopuksi sai käteensä vielä dramaattisennäköisen ison siteen, jolla oli hauska leuhkia niille, jotka eivät uskaltautuneet mukaan :)