Mïkä on mustasurma ja miten se pää tyi eurooppaan

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.02.2010 - 23:05

Eikö wikipedian vastaus riitä tai kelpaa?
fi.wikipedia.org/wiki/Musta_surma
Miten olisi tämä "täydentävä" sivusto?
hikipedia.info/wiki/Musta_surma

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.02.2010 - 03:18

Ruton tappavin muoto on voimakkaita veriysköksiä ja -oksennuksia aiheuttava keuhkorutto, jossa bakteerit leviävät keuhkoihin. Hoitamattomaan keuhkoruttoon kuolleisuus on 100 prosenttia

Rutto levisi Eurooppaan Krimin niemimaalta, jossa genovalainen siirtokunta Kaffa joutui mongolien piirittämäksi. Kerrotaan, että mongolit ampuivat katapulteilla ruttoon kuolleiden ruumiita muurin yli kaupunkiin heikentääkseen sen puolustusta tautia levittämällä. Kaffasta paenneet veivät sitten ruton Messinaan, Genovaan ja Venetsiaan vuosien 1347–1348 taitteessa.

Lähteet:
Wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2010 - 03:57

Mä tein aikoinaan kans juu terveystiedossa pitkän esseen mustasta surmasta. Mitenköhän monta päivää vietin kirjastossa aineistoa etsin. Tästä kymmenen vuotta aikaa, en edes tiennyt mikä Wikipedia on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2010 - 09:49

ruttohan tuo. vetäsi euroopasta yli puolet pinoon. rotat kuljetti paiseruttoa ja keuhkorutto levisi yskimisen välityksellä. yöööök

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.02.2010 - 14:11

Ruttohan se on, ja miten päätynyt Eurooppaan. No samalla tavalla kuin kaikki muutkin kulkutaudit. Yskimällä ja räkimällä kanssaihmisiä päin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2010 - 15:41

mustasurma = rutto

tuli eurooppaan laivarottien mukana

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2010 - 20:06

Musta surma on todellakin rutto..niinkuin edellisistä vastauksista tullut ilmi..