Antakaa Jupiterille se mikä on Jupiterin ja härälle se mikä on härän? Mikä sanonta. Lienee joko roomalainen tai sitten kreikkalai

Avainsanat: yhdistin sananlaskuun dare cesare quel che è di cesare.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.02.2010 - 12:53

Tuossa sanonnassa on sama perusajatus kuin Raamatun lauseessa " Jumalalle se mikä Jumalalle kuuluu ja keisarille se, mikä keisarille kuuluu," Eli jokainen saakoon osansa, Jumala ja Jupiter palvontaa, keisari kunnioitusta ja härkä hyvän hoidon, ravinnon ja ikeen selkäänsä peltotöissä!

Kysyjän kommentti

Kukaan vastaajista ei oikeastaan ymmrtänyt kysymystäni.
Mutta linkki raamattuun oli mielenkiintoinen sen olin unohtanut, siitä kiitos. Kysymys koskee antiikin mytologiaa ja koska puhutaan Jupiterista sanonta on todennäköisesti joko roomalaisen filosofin kynästä tai kreikkalaisen, joka käyttää Zeus-jumalasta nimitystä Jupiter.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.02.2010 - 18:32

Juppiter oli antiikin roomalaisten pääjumala (kreikkalaisilla oli Zeus). Sanonta liittynee antiikiin Roomaan.

fi.wikipedia.org/wiki/Juppiter

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2010 - 09:52

mulle tuli ekaks mieleen ; jupiterille kaikki komea ja silleen ku jumalille nyt yleensä ylenpalttisesti ja lepytellen. härkä - se taas juhtana kunnes pataan päätyi. hyytelöidyt sisäelimet tuli mieleen....
ehkä olen lukenu asterixia liikaa nuorempana.