Eikö terveyskeskuksella ole velvollisuutta ilmoittaa potilaalle, jos hänelle varattu aika on jostain syystä peruuntunut?

Varasin lääkäriaiajn jo tammikuun lopussa ja varattu aika olisi ollut viime perjantaina. Järjestin töissä asiat niin, että pääsin lähtemään terveyskeskukseen. Ensin jouduin odottamaan noin vartin, että pääsin ilmoittautumaan.Siinä sitten lääkärin avaustaja kertoi, että ko.lääkäri on ollut jo pari viikkoa itsekin sairauslomalla ja kaikki ajat tältä kuulta on peruttu! Kysymykseeni, miksi minulle ei ilmoitettu asiasta esim. tekstiviestillä sain vastauksen,ettei heillä ole aikaa sellaiseen. Arvatkaas huviksenne, olinko lievästi sanottuna kiukkuinen? Kyse oli minulle tärkeän verenpainelääkeresetin uusimisesta. Onneksi lääkkeitä on vielä pariksi viikoksi, resepti kuulemma uusitaan nyt puhelimitse suoraan apteekkiin.

Avainsanat: terveyskeskus ja sen "palvelu"

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.02.2010 - 08:01

Ehdottaisin että terveyskuksen/kunnan pitäisi maksaa sakkomaksu/korvaus koska potilaaltakin peritään sakkomaksu kun jättää tulematta varatulle ajalle
Tuulikki100 ottaisit ylilääkäriin yhteyttä tai vieläkin korkeammalle. Ei nämä "luukkuihmiset" asialle voi mitään että henkilökuntaa lisättäisiin

Kysyjän kommentti

Teinkin ylilääkärille kirjallisen valituksen asiasta, mutta ainakaan vielä hän ei minulle mitään vastannut. Saa nähdä, tulee kovastaus ja jos tulee niin selitelläänkö asian jotenkin parhain päin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 14.02.2010 - 22:41

On minulle ainakin ilmoitettu jos lääkäri ei ole paikalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2010 - 00:35

Kyllä aina on soitettu ja sovittu uusi aika. Nykyään tulee myös tekstiviesti, joka muistuttaa ihan kohta olevasta ajasta (ainkin hammaslääkäreiltä).

Lisätty: 15.02.2010 - 14:24

Papiti taitaa asua Muuramessa, siellä asiat kuulema sujuvat noin uskomattoman hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2010 - 00:44

Ei ole minulle moista tapahtunut.
Siellä on sitten kahden viikon ajan rampannut muutama muukin, jos kenellekään ei ole "aikaa" ilmoitella!
Tämän olen sanonut kai jo ennenkin, mutta kerrataan taas, kun aihetta liippaa. Meillä se on lääkäri, joka ottaa yhteyttä, kunhan vain vihjaan TK:n, että olisi taas tarvetta. Hoituu yleensä jo samana päivänä ja lääkäri on aina se "omalääkäri". Jos asia hoituu puhelimessa, niin saan samantien lähteä apteekkiin hakemaan pillereitä. Jos ei, kuten viimeksi kävi, niin hän sanoi, että tule vain tänne, niin katsotaan jossain välissä. Pääsin vastaanotolle saman tien, koska jonossa ei ollut ketään.
On onni asua kunnassa jossa on Suomen paras terveyskeskus!
Reseptit voi jättää apteekkiin ja ne uusitaan automaattisesti, jos niin haluan. Nyt tosin kertoivat, että alkavat veloittamaan palvelusta 2½ euroa kerralta. Tk:ssa uusitaan ilmaiseksi, mutta sinne pitää vaivautua itse pudottamaan resepti uusittavien laatikkoon ja vielä hakea se illalla tai huomenissa.
Puhelimella täällä on hoituneet reseptit ainakin 20 vuotta. Sen kauempaa en ole lääkkeitä pahemmin tarvinnutkaan.
Pari kertaa olen soittanut apteekista lääkärille, kun reseptistä onkin ollut "virta" lopussa ja antanut kännykän farmaseutille, joka otti lääkemääräyksen vastaan.
Hommat siis hoituvat, mutta mieluummin olisin käyttämättä lainkaan.

Hyvä ettei sinunkaan verenpaineesi enää nouse reseptien uusimisen takia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2010 - 06:24

Tapahtuiko tämä täällä Turussa päin. Vitsi. Täällä on sama käytäntö , ei mitään ilmoiteta, ovat ylimielisiä ja tärkeitä terveysalan ihmisiä, potilaista viis välittävät, tämä terveyskeskus palvelu on vain niiden mielivaltaisten henkilöiden suojatyöpaikkoja jotka sairaita ihmisiä kyykyttävät, aikoja yleensä annetaan 3 viikon päähän, jos olet tosi kipeä , on mentävä yksityiseen sairaanhoitoon johon yleensä pyritäänkin, kansalaisten on huolehdittava tosi hyvin omasta terveydestään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2010 - 09:53

Minulle on täällä jämsänkoskella kyllä ilmoitettu jos aika peruuntuu jostain syystä.Ja on vielä syykin kerrotu et minkä takia aikani peruuntuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2010 - 13:51

Kyllä varmaan ilmoittavat jos aika peruuntuu. Reseptinhän voi uusia kun jättää sen ajoissa terveyskeskukseen, niin lukee ainakin meidän terveyskeskuksen infossa. harvoin arvauskeskusta käytän mutta joskus sentään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2010 - 16:43

Tottakai on velvollinen ilmoittamaan..jos aika peruuntuu..Jos itse ei mene varatulle ajalle..joutuu maksamaan lääkärinpalkkion..Mitähän voisi vaatia korvaukseksi..kun ei pääse lääkäriin sovittuna aikana.kun ei ilmoiteta peruutuksesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2010 - 15:54

Ilmoitusvelvollisuus pätee molemmin päin.
Täällä otetaan juuri sen takia voimassa oleva puhelinnumero ajan tilauksen yhteydessä ylös.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2010 - 21:21

On varmasti velvollisuus ilmoittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.02.2010 - 17:37

Ihmillinen erehdys on kohdallasi käynyt. Kyllä heidän kuuluu ilmoittaa siinä missä muidenkin.