Oletko käyttänyt keritsimiä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.02.2010 - 16:15

ihan vaan kokeillut miltä ne käteen tuntuu, en isännän enkä koiran karvoihin.
mummollani oli keritsimet, mutta hän käytti niitä lampaiden villojen leikkaamiseen, siis keritsi lampaat.
varmaan ne keritsimet jonkun sukulaisen kapioarkussa ovat muistona

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.02.2010 - 16:27

Olen keritsennyt omat lampaat aikanaan mutta en ole tehnyt niistä lankaa. Kotonakin jouduin villa savottaan.Tallessa on nuo keritsimet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2010 - 16:57

keritsimet löytyy ulkovajasta (perintökamaa seppävainaan jäämistöstä) enpä ole ainakaan alkuperäiseen tarkoitukseen käyttänyt

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.02.2010 - 17:25

En ole käyttänyt, enkä uskaltaisi käyttää. Tulisi lampaista varmaan paistia minun käsittelyssä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2010 - 20:40

Saksina olen käyttänyt.
Kyllä ne Fiskarsin oranssit pesevät terävyydessä. Olen nähnyt ne myös alkuperäiskäytössä. Kätevältä onnistuu lampaan keritseminen nopsasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2010 - 21:21

Oli lampaita kotipaikalla, ja vanhempi väki hoiteli keritsimien käytön. Kokeiltua tosin tuli miten villa irtoaa lampaalta.

Romaani oli yötä maalaistalossa tuvan penkillä. Aamulla seinän raossa ollut puukko tippui hänen silmäänsä. Tuohon tumma; oli hyvä ettei ollut keritsimet niin säästyi toinen silmä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2010 - 21:55

Ei kyllä ole keritsimiä ole ollut käsissäni..mutta olen kyllä nähnyt aikanaan..kun mummo keritsi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2010 - 22:49

Mökilläon keritsimet vaan ei saksia joten saksien virkaa ovat toimittaneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2010 - 10:26

Olen yrittänyt mutta vaatisi hieman opettelua ennen kuin lähtisi lampaita niillä nylkemään. Tosin kyllähän ammattilaistenkin jälkeen lampaista näkyy joskus verijälkiä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.02.2010 - 17:07

Jos kotona nähtiin että otin ne käteeni niin jo kiireen vilkkaan ne pois otettiin - turvallisuussyistä.