Onko laitonta kuunnella suomen poliisiradiota

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.02.2010 - 09:39

Radiolaki 7 § Radiosalaisuus

Joka vastaanottaa muun kuin hänelle tarkoitetun radiolähetyksen, jota ei
ole tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi, ei saa tallentaa sitä,
eikä ilmaista tai käyttää hyväksi sen sisältöä taikka tietoa sen
olemassaolosta.

Sellaisen laitteen hallussapito on kielletty, jonka käyttötarkoituksena
on poistaa 1 momentissa mainitun radiolähetyksen erityisellä teknisellä
järjestelmällä toteutettu suojaus. Telehallintokeskus voi antaa luvan
tällaisen laitteen hallussapitoon.
--clip--

Eli siis : salaamatonta lähetystä saa
kuunnella kuka tahansa jolla on siihen tarvittavat laitteet mutta
salattua lähetystä ei saa kuunnella ja salatun lähetteen kuuntelun
mahdollistavan laitteen hallussapitokin on laitonta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.02.2010 - 08:21

Poliisi on jo aikoja sitten siirtynyt analogisista radiopuhelimista Virve-puhelimiin, joita ei voi salakuunnella, kuten vanhoja poliisin radiopuhelimia, jos oli peittoalueella ja oli oikeanlainen skannerivastaanotin. Viestintä on luottamuksellista, jos ei sitä ole tarkoitettu yleisesti saataville, ja sen kuuntelu ulkopuolisen taholta on laitonta riippumatta siitä, onko viestintä salattua vai suojaamatonta.

Lisätty: 13.02.2010 - 11:13

Valperin vastaus perustuu vanhaan radiolakiin, jolloin kaikki kuuntelu oli sallittua, mutta tiedon ilmaiseminen ja hyväksikäyttö kielletty. Nykyisessä radiolaissa viestinnän luottamuksellisuus on pykälässä 37: Radioviestintä on luottamuksellista ja sitä saa vastaanottaa vain se, jolle se on tarkoitettu. Pykälässä on lisäksi tarkemmin mainittu, mitä viestintää ei pidetä luottamuksellisena.

Lähteet:
www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...1/20011015

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2010 - 08:22

On se laitonta, mekin kuuntelimme salaa sitä vuosia, mutta ne taajuudet muuttuivat ja emme enää pysty kuuntelemaan, perjantai illat oli jänniä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2010 - 10:53

Kuunteleehan poliisikin meitä; Olin Lahden Suurmäkeä rakentamassa aikoinaan ja meillä oli molemmissa torneissa "lällärit" LA-puhelimet joilla kommunikoimme. Meillä oli "torni 1" ja "torni 2" joilla kutsuimme jos oli asiaa.
Poliisi tuli sähläämään väliin omillaan ja kyseli kuka kutsui "tornia"? Kaveri kuului jotain sanoneen väliin, niin kohta näkyi maassa pyörivän poliisiautoja.
Liekkö heille selvinnyt mistä viestit tulivat kun pitkin yötä hilasimme vauhtimäkeä ylös, väliilä ilmoitimme lukemat toiseen torniin pysyen siten tahdissa.
Kaverin nuhtelin, kun tapasimme aamulla maassa, ettei niille kannata huudella mitään väliin. Temme hommamme ja annannamme heidän tehdä omansa.

Ei tullut radiolakia luettua, oli luvalliset puhelimet käytössä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2010 - 11:09

On laitonta kuunella.Vaikka kyllä minä ja mieheni kuuneltiin jos aikoinaan kauan sitten,mutta se jo historiaa mielestäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2010 - 11:47

Ei se laitonta ole jos vaan pystyy kuuntelemaan ja ymmärtämään koodikieltä.Laitttomaksi sen sijaan katsotaan kuultujen tietojen hyväksikäyttö!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2010 - 12:06

mielestäni ei oli mutta en huutelis muille että kuuntelen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2010 - 12:55

Virvessä kuuluu kaikki häken antamat toimeksiannot. Oisko tuo nyt niiiiin mukavaa kuunnella niitä ikäviä juttuja ja keissejä, joihin virkavalta ja muut pelastusalan ihmiset joutuvat. Tuskin.

Lait ja asetukset on kaiketi tehty noudattamista varten. Annetaan ammattilaisten hoitaa hommansa ilman sen kummempia maallikoiden kiksejä. Ja kaikki nuo hurjimmat jutut voi lukea netistä suht reaaliaikaan nykyisin. Olisipa yhtä paljon mukavia ja iloisia asioita luettavana...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2010 - 17:43

Ehdottomasti on laitonta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2010 - 20:40

Kyllähän se laitonota on....vaikka joskus on tullut kuuneltua..kyllä tässä maailmassa tehdään paljon laitonta..muutakin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2010 - 21:43

Mitä hittoa tämä kysymys on elukkaosastolla?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2010 - 13:28

no eine varmaa mitää hekilökohtasia puhu...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2010 - 10:02

Kuuntele vaan radiopuhelimella rekkamiesten juttuja, ne on paljon hauskempia.
Voit jopa heitellä omia kommentteja väliin jos siltä tuntuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2010 - 13:47

On. Mutta liittyykö eläimiin jotenkin?
Mielestäni kuuntelu ei enää onnistu.