Miksi sodassa KAADUTAAN ja siviilissä KUOLLAAN?

Siis sodissa vain lennetään persiilleen,kompastutaan,mennään nurin ja pahimmassa tapauksessa kaadutaan vaan ei kuolla?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.02.2010 - 22:20

Niin, tai siviilissä nukutaan pois.... johtunee varmaan siitä, että konkreettisesti ainakin aiemmin seisovilta jaloiltahan ne sotahemmot kyykähtivät taistelutantereella nurin - kaatuivat.

Useimmiten, nykypäivänäkin, siviilissä ollaan sängyllä pötkällään ja kuollaan. Ei siis niin dramaattisesti kuin sodassa.

Liekö myös ollut mukavampaa (hellempää) omaisille kuulla tuo kaatuminen kuin, että räjähti tuusan nuuskaksi tms. mitä oikeesti sodassa on käynyt...

Onhan toki nykyisinkin niitä dramaattisempia tapoja kuolla, mutta niistä kertookin sitten iltapäivälehtien lööpit ruhtinaallisesti. Ikiunta ihanaa....

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.02.2010 - 22:49

Kysymys on n.s. eufemismista eli kiertoilmaisusta. Kaatuminen ei kuulosta yhtä arkiselta kuin kuoleminen tai henkensä heittäminen.

Emme myöskään puhu enää esim. raajarikkoisesta vaan liikuntarajoitteisesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2010 - 23:48

Kyllä sodassa kaaduttin..ihan silmän-räpäyksessä ikävä kyllä...kun pommius oli..ikävä kyllä..Moni nukkuu pois vaan sängyssä..vaikka sairauden takia..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2010 - 00:10

Isävainaani kertoi kun kyselin kyläläisistä että mihin kuoli, lyijymyrkytykseen joka oli nopeaa plaatua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2010 - 01:33

On varmasti helpompaa kertoa leskelle, että miehenne kaatui rintamalla. Rintamalla kaatuminen on kuitenkin tavallaan sankarikuolema.

Minäkin käytän kiertoilmaisua ja sanon, että äitini makaa haudan levossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2010 - 06:46

Sodan yhteydessä taistelutilanteessa vihollisen sotatoimien seurauksena kuolemista sanotaan kaatumiseksi. Kuolleesta sotilaasta tulee silloin sankarivainaja. Muita kuolintapoja sodassa on tauteihin kuoleminen tai haavoittuneena pitkäaikaisen sairaalahoidon jälkeen kuoleminen. Teloituksia ei sanota kaatumiseksi.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2010 - 07:34

Onhan monia ilmaisuja kuolemalle, kuten menehtyä, muutti ilmavoimiin, meni enkelikuoron, esim. lääkärit sanovat leikkauksen yhteydessä: menetimme potilaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2010 - 09:06

"Siviilikuolema" on ns. luonnollinen mutta sodassa yksi tappaa toisen. Vaikea selittää mutta itsestäänselvyyksiå ovat. Sodassa kuolema =miestappio.