Miten onnistuu Matikan nylkeminen? (MADE-KALA)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.02.2010 - 13:20

helppo homma,samalla tavalla nyljetään kuin mureena

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 11.02.2010 - 13:43

Onnistuu hyvin. Olen sen tehnyt monet kerrat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2010 - 14:17

Kuinka se tehdään, tekijästä riippuen vapaut viidessä minuutissa:

-Vatta auki yhdellä viillolla.
-Halki yksi sivu.
-Kääntö ja toinen halki.
-Vasemmasta kädestä roippeet(Pää+ranka+täytteet samassa) kaaressa kankaalle.
-piikki vasuriin ja toisen kyljen putsaus parilla eri viillolla. Evänjämät pois.
-Toinen puoli.
-Nahan poisto, johon ei jää muuta kuin nahka.
-Toinen puoli.
-Ruotoja jää pari kolme keskelle eteen, voi joku nyppiä, minä en.

Tää nyt ei ole ainoa oikea tapa, mutta pieniä variaatioita lukuunottamatta nopea, jolla pääsee fileeraajaksi töihin. Jos suolistat ja nyljet, et saa duunia perkuuhommista, mikä on sinänsä toisaalta hyvä.

Kivoja pieniä juttuja:
-Ruotopihdit, millä saa ne 3-4 ruotoa pois appuran/kuhan/tanen/lohen keskeltä.
-Sakset on kalanperkuun perse, niitä ei siinä hommassa tarvita.
-Muovikahvat ei lipsu, limaisen puun voi löytää aika erogeenisistakin paikoista, kun näpit luistaa sopivasti.
-Tarpeeksi jämäkkä piikki.
-Lähes kaikki kalat antaa tehdä fileestä nahattoman tosi helposti.
-Matikka ja kampelakin on helppoja fileroida.
-Lohikaloista kannattaa viiltää persläpi ja vatsaevät pois pöydällä, sen voi tietty koukata jo vattan avausvaiheessa.
-Puukon torppaaminen niskaan tehdään kiduskannen takaa, vasemmalle niskaa kohti. Puukon tyvi tulee rintaevän takapuolelle. Puukon kääntö vasta siellä medulla oblongatan juuressa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2010 - 15:37

Mateen nylkeminen
Nosta made tukevan leikkuulaudan päälle. Viillä nahka ensin kurkun puolelta ja jatka sen jälkeen niskan puolelle. Irrota nahkaa veitsen kärjellä työntäen, että saat siitä pihdeillä tukevan otteen.

Kiinnitä made päästään kalapiikillä tukevasti iskien leikkuulautaan. Ota pihdeillä napakka ote kalan nahasta ja vedä nahkaa pyrstöön päin. Vedä nahkaa vuorotellen molemmilta puolilta etteivät sisälmykset vaurioidu.

Irrota tuppimainen nahka kokonaan ja vedä pään nahkapalat irti. Irrota selkäevät, avaa vatsaontelo ja poista sisälmykset. Älä puhkaise sappirakkoa, joka on maksan vieressä, vaan irrota se varoen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2010 - 15:40

konsteja on monia ja paras on se minkä on aikoinaan kunnolla oppinut

meillä jo esi-isät nylkivät matikat ja ankeriaat kokonaisena, eli terävällä veitsellä viilletään nahka auki kiduskansien takaa ja sitten vaikka hohtimilla reunasta kiinni ja siitä se lähtee kertanykäisyllä, aikaa ei kulu minuuttiakaan, isien konstit edelleen käytössä

tämä konsti toimii hyvin vain ihan tuoreella (melkein elävällä) kalalla, mutta kukakapa sitä mätiä kaloja rupeisi nylkemäänkään

(kalan muu siivoaminen sitten ihan normaali järjestyksessä)

ps. olen kokeillut myös ahveniin, toimii myös niillä jos sellaista nyljettyä haluaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2010 - 16:36

Paholaisen tekemä kala.
Mateen syntyhistoriasta kertova kansantarina on jännittävä. Kala on itsensä vanhan kehnon tekemä. Kävi nimittäin niin, että kun luoja oli tehtaillut kauniita hopeakylkisiä kaloja kokonaisen pitkän päivän, niin piru päätti jämämateriaaleista tehdä itsekin yhden.
Kalan käsittelykin poikkeaa muista kaloistamme, siivotessa se nyljetään tuppeen. Mateen mäti ja maksa ovat myös arvokkaita herkkuja. Moni luulee, että made olisi kesällä syömäkelvotonta, mutta väite on puppua. Sitä saa helposti kesäisinkin laskemalla täkysiiman pohjaan tai pohjan tuntumaan.

Lähteet:
www.metsastys-kalastus.com/k.../made.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2010 - 17:30

Minun mielestä made on niin iljettävän näköinen kala, etten suostu edes koskemaan sellaiseen. Kerran olen joutunut syömään madekeittoa enkä pitänyt siitä, vaikka yleensä kalakeiton ystävä olenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2010 - 18:12

En (muistaakseni...hmmm..) ole ite nylkeny koskaan, kun ostan matikan, niin oon pyytäny liha/kalamestarin siel puodis tekemään tään nylkemisen, jollon se hikoileminen kotona jääny pois... madekeitto on mielestäin hyvää.... mut se pitää tehä just sillee; oikee kypsennysaika, ja sopivat mausteet ja kermat:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2010 - 19:26

Onnistuu, tottait. Jos kalastus kuuluu harrastuksiin kesät, talvet (niinkuin minulla) olisi suorastaan häpeällistä ellei osaisi mylkeä matikkaa. Olen tosin päässyt mylkemään sitä aika harvoin, sillä niiltä järviltä joilla kalassa enimmäkseen käyn ei matikkaa usein saa, eikä asuinpaikkakuntani lähettyvillä ole kauppaa, tai toria joka niitä myisi vähintäinkin kerran kuussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2010 - 19:26

Hyvin onnistuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2010 - 22:30

Ei onnistu, tai ainakin luulen niin. Olen vaan syönyt jonkun muun tekemää ruokaa mateesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2010 - 07:56

Nylkeähän se made pitää. Viilto pään ympäri veitsellä ja vaikkapa hohtimilla tai pihdeillä nahkasta kiinni ja reipas vetäisy. Juuri äskettäin söimme matikkasoppaa ja ai kun se on hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.02.2010 - 16:22

Ohjeita sait jo riittävästi, mutta sen sanon etten enää ikinä ryhdy siihen hommaan itse, oli se niin kovaa puuhaa.