Miten saan yksivuotiaan uroskoiran sisälle merkkailun kylissä loppumaan?

Yleensä tykkää sängyssä käydä pissat lirauttamassa. Ja tyynyyn tietenkin. On kokeiltu karkotussuihketta, kuonon laittamista pissaan

Lisätty: 11.02.2010 - 17:27

olen lukenut kaikenmaailman koirakirjoja, kiitos vaan. Tiedän, että koiran kuonon laittaminen pissaan tai kakkaan ei ole suotavaa. Yhden ainoan kerran tyttären luona, tökkäsin koiran kuonon pissaiseen lakanaan. Eikä tuo meidän koira ole mikään dominoiva, vaikkakin terrieri on. Koira ei merkkaile kotona vaan vieraissa paikoissa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.02.2010 - 02:38

Kylissä eli kyläillessäkö?

Teillä on dominoiva uroskoira (terriereillä tuppaa olemaan tahdonvoimaa) ja vaikeassa iässä, jolla on tarve osoittaa kaikille vieraassa paikassa, että se on täällä johtaja. Ihmisten pesän merkkaaminen on siihen paras tapa. Jos laumanjohtajuus on sulle ihan vieras käsite, niin lainaa kirjastosta Jan Fennellin teokset (Kuuntelen koiraani, Koulutan koirani jne.). Ne ovat koiranomistajan raamattuja, oikeita koirankoulutuksen perusteoksia. Tuolla on yksi pikkuartikkeli asiasta: www.kumikana.org/koulutus/jo...tajuus.htm
Sen ei tosiaankaan pidä antaa hypätä sänkyyn, jos se tekee noin aina, mutta pelkkä estäminen ei poista itse ongelmaa. Kastraatio vähentää merkkailua ja vähentää dominanssia. Olen aika varma, että eläinlääkäri tulee suosittelemaan sitä teille, jos asia joskus tulisi puheeksi.

Noin yleisesti ottaenkin teidän täytyy ottaa aika lailla kovempi ote koirankoulutukseen, jos teillä on nyt jo näin vakavia ongelmia. Se, että koira on pienikokoinen ei suinkaan tarkoita, että se olisi helppo. Mulla on kolkytkiloinen pystäri ja sen hallinta on helkkaristi helpompaa kuin dominoivan terrierin.

Lisätty: 10.02.2010 - 02:41

Piti vielä sanoa, että mä näen punaista tollasesta kuonon laittamisesta pissaan. Älkää Luojan tähden ikinä enää tehkö niin! Tuo ei todellakaan ole mitään johdonmukaista ja fiksua koirankoulutusta eikä koira vastaavanlaisista pakotteista noin yleisesti ottaen opi muuta, kuin varomaan omistajaansa.
Reviirin merkkaaminen on ehkä luonnollisimpia asioita, mitä koira voi tehdä. Se ei ymmärrä, mitä sille yritetään sanoa. Se ymmärtää, jos sitä kielletään sillä nimenomaisella hetkellä, kun se on tekemässä jotain pahaa, mutta se ei ymmärrä kuononsa sotkemista ulosteeseen eikä teon syy-yhteyttä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 09.02.2010 - 22:04

Älkää päästäkö koiraa makuuhuoneeseen ollenkaan. Ja pitää kouluttaa niin, ettei ole lupa hypätä lattialta ylös sängylle eikä sohville, tuoleille. Koira oppii äkkiä, kun koulutus on johdonmukaista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2010 - 19:41

Kuonon laittaminen pissaan on tuomittava teko. Ei niin eläimiä kouluteta. Hyvällä, lyhyellä puheella ja palkinnolla.Kokeile naksutin-koulutusta.Eläintarvikekauppiaat osaavat neuvoa sinua sen käytössä.Namit juuri oikealla hetkellä ovat erinomainen konsti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2010 - 11:09

jos koira kuseksii kylässä -kandeeko sitä ottaa mukaan? kohta ei pääse enää mihkään.
kotona taasen - no, en omista koiraa mutta onhan niitä keinoja, mikä sitten pätee omaan luupäähän on eri asia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2010 - 22:02

Aika ikävä asia jos kylässä merkkailee..parempi jättää kotia..Älä laske makuuhuoneeseen ollenkaan..